Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918704" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918704 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kfi.zcu.cz/veda-a-vyzkum/kudej/" target="_blank" >https://kfi.zcu.cz/veda-a-vyzkum/kudej/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Martin Heidegger v pojednání Původ uměleckého díla (prvně vydáno v roce 1950) tvrdí, že „barva září a chce jen zářit“. Tomuto tvrzení se však dále nevěnuje a explicitně nevykládá, co jím míní. Cílem tohoto textu je zmíněné tvrzení interpretovat, k čemuž je nejprve zapotřebí objasnit, jak barvě v Původu uměleckého díla rozumět, protože se zdá zřejmé, že barva v Heideggerově textu neoznačuje umělcem používaný materiál. Ve spojitosti s barvou je následně vyloženo dění, k němuž v malbě dochází. V této souvislosti se autor zaměřuje především na dva bytostné tahy uměleckého díla (ustavování světa a vtahování země) a pravdu jakožto neskrytost, která je pro Heideggerovo pojetí uměleckého díla zcela klíčová. Zjištěné skutečnosti poskytují základ pro závěrečnou část textu, která je věnována interpretaci Hedeiggerova tvrzení, přičemž je odhaleno, že záře barvy nemá nic společného s viditelnou změnou barvy.

  • Název v anglickém jazyce

    Color shines and wants only to shine: Color in Heidegger’s The Origin of the Work of Art

  • Popis výsledku anglicky

    In his work The Origin of the Work of Art (first published in 1950), Heidegger claims that “color shines and wants only to shine”, however, with no explicit explanation of such statement or its further elaboration. Thus, the main objective of this paper is to interpret his statement and try to explain it. First, it is necessary to clarify how to understand the concept of “color” in The Origin of the Work of Art because the term “color” in Heidegger&apos;s text obviously does not represent the material used by artists. Consequently, events occurring in painting are interpreted in connection with color. In this context, the study focuses primarily on two essential features of the work of art (a setting up of a world and a setting forth of the earth) and on truth as unconcealment, which is fundamental to Heidegger&apos;s conception of the work of art. Finally, such findings provide the basis for the final part of this paper – the interpretation of Heidegger’s claim. It is revealed that the shine of color has nothing to do with its visible change.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kuděj

  • ISSN

    1211-8109

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    6-18

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus