Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918704" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918704 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kfi.zcu.cz/veda-a-vyzkum/kudej/" target="_blank" >https://kfi.zcu.cz/veda-a-vyzkum/kudej/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.
Popis výsledku v původním jazyce
Martin Heidegger v pojednání Původ uměleckého díla (prvně vydáno v roce 1950) tvrdí, že „barva září a chce jen zářit“. Tomuto tvrzení se však dále nevěnuje a explicitně nevykládá, co jím míní. Cílem tohoto textu je zmíněné tvrzení interpretovat, k čemuž je nejprve zapotřebí objasnit, jak barvě v Původu uměleckého díla rozumět, protože se zdá zřejmé, že barva v Heideggerově textu neoznačuje umělcem používaný materiál. Ve spojitosti s barvou je následně vyloženo dění, k němuž v malbě dochází. V této souvislosti se autor zaměřuje především na dva bytostné tahy uměleckého díla (ustavování světa a vtahování země) a pravdu jakožto neskrytost, která je pro Heideggerovo pojetí uměleckého díla zcela klíčová. Zjištěné skutečnosti poskytují základ pro závěrečnou část textu, která je věnována interpretaci Hedeiggerova tvrzení, přičemž je odhaleno, že záře barvy nemá nic společného s viditelnou změnou barvy.
Název v anglickém jazyce
Color shines and wants only to shine: Color in Heidegger’s The Origin of the Work of Art
Popis výsledku anglicky
In his work The Origin of the Work of Art (first published in 1950), Heidegger claims that “color shines and wants only to shine”, however, with no explicit explanation of such statement or its further elaboration. Thus, the main objective of this paper is to interpret his statement and try to explain it. First, it is necessary to clarify how to understand the concept of “color” in The Origin of the Work of Art because the term “color” in Heidegger's text obviously does not represent the material used by artists. Consequently, events occurring in painting are interpreted in connection with color. In this context, the study focuses primarily on two essential features of the work of art (a setting up of a world and a setting forth of the earth) and on truth as unconcealment, which is fundamental to Heidegger's conception of the work of art. Finally, such findings provide the basis for the final part of this paper – the interpretation of Heidegger’s claim. It is revealed that the shine of color has nothing to do with its visible change.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kuděj
ISSN
1211-8109
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
6-18
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—