Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Female Investigators: Rewriting the Masculine Narrative of Crime Fiction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F22%3A39919350" target="_blank" >RIV/00216275:25210/22:39919350 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://absa.upce.cz/index.php/absa/article/view/2432" target="_blank" >https://absa.upce.cz/index.php/absa/article/view/2432</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.46585/absa.2022.15.2432" target="_blank" >10.46585/absa.2022.15.2432</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Female Investigators: Rewriting the Masculine Narrative of Crime Fiction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    While the crime genre may have seemed as purely masculine for the greater part of its history, feminist critics looking for the roots of female crime writing have found a rich history of both the woman crime writer as well as the woman detective. Since the 1980s there has been not only a pronounced resurgence of interest in crime fiction, but also a boom of female detectives created by female writers. Focusing on works by Robert Galbraith, Denise Mina, Linda Barnes, Dana Stabenow and S. J. Rozan, this article explores some of the ways the traditionally masculine private eye subgenre can be appropriated to accommodate a female protagonist. Comparing a variety of protagonists and narrative strategies, it further argues that, perhaps paradoxically, the originally dominantly masculine hardboiled PI tradition seems well accommodating to female (even feminist) appropriations.

  • Název v anglickém jazyce

    Female Investigators: Rewriting the Masculine Narrative of Crime Fiction

  • Popis výsledku anglicky

    While the crime genre may have seemed as purely masculine for the greater part of its history, feminist critics looking for the roots of female crime writing have found a rich history of both the woman crime writer as well as the woman detective. Since the 1980s there has been not only a pronounced resurgence of interest in crime fiction, but also a boom of female detectives created by female writers. Focusing on works by Robert Galbraith, Denise Mina, Linda Barnes, Dana Stabenow and S. J. Rozan, this article explores some of the ways the traditionally masculine private eye subgenre can be appropriated to accommodate a female protagonist. Comparing a variety of protagonists and narrative strategies, it further argues that, perhaps paradoxically, the originally dominantly masculine hardboiled PI tradition seems well accommodating to female (even feminist) appropriations.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-02634S" target="_blank" >GA19-02634S: Lokalita a komunita v současné anglofonní detektivní próze</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    American and British Studies Annual

  • ISSN

    1803-6058

  • e-ISSN

    2788-2233

  • Svazek periodika

    15

  • Číslo periodika v rámci svazku

    21.12.

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    89-99

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85145752394