Společník, exponát i trofej. Zvíře ve výchově šlechty v 19. století.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F23%3A39921036" target="_blank" >RIV/00216275:25210/23:39921036 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Společník, exponát i trofej. Zvíře ve výchově šlechty v 19. století.
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zaměřuje na vztah a roli zvířat ve výchově šlechty, který bylo možné bádat prostřednictvím korespondence psané dětmi. Zobrazuje také rozdíly ve výchově mezi chlapci a dívkami. Děti malovaly zvířata od útlého věku formou jednoduchých kreseb a seznamovaly se s nimi prostřednictvím hraček. V pozdějším věku byly do výchovy zařazeny i aktivity jako byla jízda na koni, lov, ale i péče o zvířata. Každé zvíře mělo ve společnosti jinou funkci, což ovlivňovalo i vztah dětí k jednotlivým tvorům. Docházelo zde k paradoxu, protože děti se setkávaly se zvířaty určenými k lovu v oborách, kde mohly zvířata krmit a vytvářet si k nim pozitivní vztah. Lovná zvěř představovala také trofej. Specifické postavení v životě dětí měli kromě koní také psi. Na okraj děti zmiňovaly také návštěvy cirkusu a zoologických zahrad té doby.
Název v anglickém jazyce
Companion, Showpiece and Trophy: An Animal in the Education of the Nobility in the 19th Century
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the relationship and role of animals in the upbringing of the nobility, which could be explored through correspondence written by children. It also shows the differences in upbringing between boys and girls. Children drew animals from an early age in the form of simple drawings and were introduced to them through toys. At a later age, activities such as horse riding, hunting, as well as caring for animals were included in their upbringing. Each animal had a different function in society, which also influenced the children's relationship with each creature. There was a paradox, as children encountered animals intended for hunting in fields where they could feed the animals and develop a positive relationship with them. The animals also represented the trophy from the hunt. Apart from horses, dogs also had a specific position in the children's lives. Children also mentioned visits to the circus and zoos of that time.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Zvířata a jejich lidé
ISBN
978-80-246-5157-6
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
354-366
Počet stran knihy
535
Název nakladatele
Karolinum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—