Credible estimate of damages frequence
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25410%2F09%3A00009333" target="_blank" >RIV/00216275:25410/09:00009333 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
slovinština
Název v původním jazyce
Kredibilný odhad škodovej frekvencie
Popis výsledku v původním jazyce
Teória kredibility patrí medzi tzv. techniky ?experience rating? a slúži na kalkuláciu a permanentnú úpravu poistného. Podobne ako Bayesovské odhady, aj odhady získané kredibilnými modelmi vychádzajú z apriórnych informácií z portfólia poistiek a z individuálnych informácií. Kredibilné odhady poistného v porovnaní s Bayesovskými odhadmi sú relatívne jednoduché a stanovené poistné je jasne interpretovateľné. Vďaka uvedeným skutočnostiam má teória kredibility veľké možnosti aplikácie v aktuárskej praxi. Bühlmannov-Straubov model možno použiť priamo na stanovenie netto poistného, alebo ním možno získať kredibilný odhad dvoch zložiek poistného, a to škodovej frekvencie a priemernej výšky poistných škôd. V príspevku opisujeme techniku kredibilného odhadu škodovej frekvencie týmto modelom a aplikujeme ju na príklade povinného zmluvného poistenia motorových vozidiel.
Název v anglickém jazyce
Credible estimate of damages frequence
Popis výsledku anglicky
Credibility theory in insurance is essentially a form of experience-rating that attempts to use the data in hand as well as the experience of others in determining rates and premiums. Two types of data are used in the process of estimation using models based on the theory of credibility: data about own insurance risk and data about comparable insurance risks. The predictor for the next year?s experience that is linear in the claims experience and optimal in the sense of least squares turns out to be a weighted average of the claims experience of the individual contract and the experience for the whole portfolio. The weight factor is the credibility attached to the individual experience, hence it is called the credibility factor, and the resulting premiums are called credibility premiums.The paper includes the application of this credibility theory and techniques in third party motor vehicle insurance.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BB - Aplikovaná statistika, operační výzkum
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA402%2F09%2F1866" target="_blank" >GA402/09/1866: Modelování, simulace a řízení pojistných rizik</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
E+M Ekonomie a Management
ISSN
1212-3609
e-ISSN
—
Svazek periodika
12
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—