Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

THE FOURIER ANALYSIS IN THE TEACHING OF APPLIED MATHEMATICS IN TRANSPORT USING MATLAB

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F16%3A39902422" target="_blank" >RIV/00216275:25510/16:39902422 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://library.iated.org/view/KULICKA2016FOU" target="_blank" >https://library.iated.org/view/KULICKA2016FOU</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2016.0842" target="_blank" >10.21125/edulearn.2016.0842</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    THE FOURIER ANALYSIS IN THE TEACHING OF APPLIED MATHEMATICS IN TRANSPORT USING MATLAB

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The Fourier’s theorem, which was published during the eighteenth century as a formal solution to the classic wave equation, can be also used for description the physical and technical processes in which occurrences recur in a regular pattern. It provides the mathematical language which enables us to exactly describe the periodical processes. The transport engineers are always looking for techniques to optimize systems with the smallest cost and the highest efficiency which are useful in practice. The aim of this paper is to demonstrate such application of the Fourier series in the transport problem and to show how this issue has been used in the teaching of the applied mathematics and numerical methods in transport at the Jan Perner Transport Faculty, University of Pardubice. Using Matlab, it was revealed that the higher performance of the engine could be obtained without extra work and fuel by the tuning of the length of the intake pipe of a combustion four-stroke single-cylinder gasoline engine. The analysis described in this paper is very valuable for the future automotive engineers.

  • Název v anglickém jazyce

    THE FOURIER ANALYSIS IN THE TEACHING OF APPLIED MATHEMATICS IN TRANSPORT USING MATLAB

  • Popis výsledku anglicky

    The Fourier’s theorem, which was published during the eighteenth century as a formal solution to the classic wave equation, can be also used for description the physical and technical processes in which occurrences recur in a regular pattern. It provides the mathematical language which enables us to exactly describe the periodical processes. The transport engineers are always looking for techniques to optimize systems with the smallest cost and the highest efficiency which are useful in practice. The aim of this paper is to demonstrate such application of the Fourier series in the transport problem and to show how this issue has been used in the teaching of the applied mathematics and numerical methods in transport at the Jan Perner Transport Faculty, University of Pardubice. Using Matlab, it was revealed that the higher performance of the engine could be obtained without extra work and fuel by the tuning of the length of the intake pipe of a combustion four-stroke single-cylinder gasoline engine. The analysis described in this paper is very valuable for the future automotive engineers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EDULEARN16 Proceedings

  • ISBN

    978-84-608-8860-4

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

    neuvedeno

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    8431-8437

  • Název nakladatele

    International Association of Technology, Education and Development (IATED)

  • Místo vydání

    Madrid

  • Místo konání akce

    Barcelona

  • Datum konání akce

    4. 7. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000402955908065