Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Super-random states in vehicular traffic - Detection & explanation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F22%3A39919600" target="_blank" >RIV/00216275:25510/22:39919600 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21340/22:00356516 RIV/62690094:18470/22:50021387

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.physa.2021.126418" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.physa.2021.126418</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.physa.2021.126418" target="_blank" >10.1016/j.physa.2021.126418</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Super-random states in vehicular traffic - Detection & explanation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article deals with specific states of traffic flow on a two-lane freeway, in which statistical fluctuations of microscopic quantities (inter-vehicle gaps) are significantly higher than in systems with absolutely random events (Poisson systems). These anomalous states (super-random) are detected in empirical traffic data, specifically in the fast lane at traffic densities up to 25 vehicles per kilometer. The origin of these states is then explained mathematically (using the theory of balance particle systems and tools of random matrix theory), physically (by means of an one-dimensional particle gas subjected to local perturbations caused by overtaking cars) and empirically (using an analogy with phenomena observed in photon counting experiments). In the article we show that overtaking maneuvers, when vehicles from a slow lane are injected into a fast-lane stream of faster moving vehicles, disrupt a local balance in microstructure of fast-lane stream and cause atypical arrangement of vehicular positions, that is very rare, generally. With help of original numerical model we demonstrate that the anomalous states detected are identical to equilibrium states formed in a stochastic particle gas with a potential containing, in addition to a repulsive component, also an attractive component. (C) 2021 Published by Elsevier B.V.

  • Název v anglickém jazyce

    Super-random states in vehicular traffic - Detection & explanation

  • Popis výsledku anglicky

    This article deals with specific states of traffic flow on a two-lane freeway, in which statistical fluctuations of microscopic quantities (inter-vehicle gaps) are significantly higher than in systems with absolutely random events (Poisson systems). These anomalous states (super-random) are detected in empirical traffic data, specifically in the fast lane at traffic densities up to 25 vehicles per kilometer. The origin of these states is then explained mathematically (using the theory of balance particle systems and tools of random matrix theory), physically (by means of an one-dimensional particle gas subjected to local perturbations caused by overtaking cars) and empirically (using an analogy with phenomena observed in photon counting experiments). In the article we show that overtaking maneuvers, when vehicles from a slow lane are injected into a fast-lane stream of faster moving vehicles, disrupt a local balance in microstructure of fast-lane stream and cause atypical arrangement of vehicular positions, that is very rare, generally. With help of original numerical model we demonstrate that the anomalous states detected are identical to equilibrium states formed in a stochastic particle gas with a potential containing, in addition to a repulsive component, also an attractive component. (C) 2021 Published by Elsevier B.V.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10102 - Applied mathematics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK01000152" target="_blank" >CK01000152: Pokročilé matematicko-fyzikální metody modelování mikrostruktury dopravního proudu</a><br>

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Physica A : Statistical Mechanics and its Applications

  • ISSN

    0378-4371

  • e-ISSN

    1873-2119

  • Svazek periodika

    585

  • Číslo periodika v rámci svazku

    126418

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    nestrankovano

  • Kód UT WoS článku

    000703932500021

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85116049469