Vliv snížení radiální reakce vozidlového kola na stabilitu automobilu při jednoduché změně jízdního směru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25510%2F23%3A39920224" target="_blank" >RIV/00216275:25510/23:39920224 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/2390/2185" target="_blank" >https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/2390/2185</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.46585/pc.2023.1.2390" target="_blank" >10.46585/pc.2023.1.2390</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv snížení radiální reakce vozidlového kola na stabilitu automobilu při jednoduché změně jízdního směru
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá vzájemným porovnáním rozdílů v chování automobilu při dosažení snížené adhezní síly pomocí skluzového rámu a při jízdě na skluzovém povrchu. Autor se zabývá možností přivedení silničního vozidla na hranici smyku, a to při bezpečné rychlosti. Navození smyku vozidla je docíleno snížením adhezní síly na vozidlových kolech vlivem snížení radiální reakce na příslušných vozidlových kolech. Cílem příspěvku je porovnat případné odlišnosti v chování experimentálního vozidla se systémem skluzového rámu vůči jízdě experimentálního vozidla na skluzovém povrchu. V obou případech je monitorován pohyb vozidla za snížené adhezní síly. Ke snížení adhezní síly došlo při použití skluzového rámu za pomoci snížení radiální reakce na vozidlových kolech, ve druhém případě byla adhezní síla snížena poklesem součinitele adheze. Tedy vozidlo se pohybovalo na skluzovém povrchu. Skluzový rám je pomocné zařízení se čtyřmi podpěrnými koly, který je připevněn k vozidlu. Pomocí hydraulického posunu podpěrných kol je možné snížit radiální reakce přenášené vozidlovými koly. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly je část dané radiální reakce vozidlového kola přenášena pomocí přídavných podpěrných kol. Skluzový povrch je speciálně upravený prostor, kde povrch tvoří speciální folie, která při skrápění vodou má výrazně nižší součinitel adheze než klasický živičný povrch. Při zpracování příspěvku byla provedena experimentální měření pro oba jízdní režimy, která byla vzájemně porovnána. Za jízdní zkoušku byl zvolen vyhýbací manévr mezi kužely. Systém Alternativního SkidCaru napomáhá ke vzniku libovolného druhu smyku vzhledem k podélné, tak i příčné rovině vozidla, kterého na skluzovém povrchu není možné dosáhnout. Alternativní SkidCar má své uplatnění v oblasti jako prvotní nástroj k ověřování nově vyvíjených elektronických systémů automobilu a ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu při výcviku řidičů. Při sestavení zkušebního koridoru pro systém Alternativního SkidCaru došlo k úpravě oproti skluzovému povrchu. Protože Alterntivní SkidCar přesahuje půdorys vozidla, museli jsme za tímto účelem uzpůsobit sestavení koridoru oproti skluzovému povrchu. Z vyhodnocení naměřených průběhů je patrné, že systém Alternativní SkidCaru je možné použít pro změnu adhezní síly přenášené vozidlovými koly. Hmotnost rámu ASC dosahuje ¼ pohotovostní hmotnosti automobilu, proto výsledné naměřené charakteristiky nabývají mírně odlišných průběhů, přesto je ale použitelný.
Název v anglickém jazyce
The effect of a reduction in the radial reaction of the vehicle wheel on the stability of the car during a simple change of direction
Popis výsledku anglicky
The paper deals with a comparison of the differences in car behaviour when achieving reduced adhesion force by using a slip frame and when driving on a slip surface. The author deals with the possibility of bringing a road vehicle to the skid limit at a safe speed.The induction of vehicle skidding is achieved by reducing the adhesion force on the vehicle wheels due to the reduction of radial rectification on the respective vehicle wheels. The aim of this paper is to compare any differences in the behaviour of the experimental vehicle with the slip frame system with respect to the driving of the experimental vehicle on the slip surface.In both cases, the vehicle motion is monitored under reduced adhesion force.The reduction of the adhesion force was achieved by reducing the radial reaction on the vehicle wheels when using the slip frame system, while in the second case the adhesion force was reduced by decreasing the adhesion coefficient. Thus, the vehicle moved on the slip surface. The skid frame is an auxiliary device with four support wheels which is attached to the vehicle. By means of a hydraulic displacement of the support wheels, it is possible to reduce the radial reaction transmitted by the vehicle wheels.To reduce the adhesion force transmitted by the vehicle wheels, part of the radial reaction of the vehicle wheel is transmitted by means of additional support wheels. A slip surface is a specially treated area where the surface consists of a special film which, when scraped by water, has a significantly lower coefficient of adhesion than a conventional bituminous surface. In the preparation of the paper, experimental measurements were carried out for both driving modes and compared with each other. An avoidance manoeuvre between cones was chosen for the driving test. The Alternative SkidCar system helps to create any kind of skid with respect to both the longitudinal and transverse plane of the vehicle,which is not possible to achieve on a skid surface. The Alternative SkidCar has its application in the field as a primary tool to validate newly developed electronic vehicle systems and to improve road safety in driver training.In the construction of the test corridor for the Alternative SkidCar system, a modification was made to the slip surface. As the Alternative SkidCar extends beyond the footprint of the vehicle, the corridor layout had to be adapted to the slip surface for this purpose. Evaluation of the measured waveforms shows that the Alternative SkidCar system can be used to modify the adhesion force transmitted by the vehicle wheels. The weight of the ASC frame is ¼ of the kerb weight of the car, therefore the resulting measured characteristics take slightly different waveforms, but it is still applicable.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20104 - Transport engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Perner´s Contacts
ISSN
1801-674X
e-ISSN
1801-674X
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—