Ošetřovatelská diagnóza "porucha polykání" vs. screening pro poruchy polykání: subjektivně hodnocené znalosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25520%2F11%3A39892536" target="_blank" >RIV/00216275:25520/11:39892536 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ošetřovatelská diagnóza "porucha polykání" vs. screening pro poruchy polykání: subjektivně hodnocené znalosti
Popis výsledku v původním jazyce
Sdělení se zabývá problematikou porušeného polykání. Sestra se může řídit postupem popsaným v publikaci NANDA International Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2009-2011, který umožňuje stanovit ošetřovatelskou diagnózu "Porucha polykání" (PP), nebo může provést screening polykání. Cílem bylo na vzorku 24 studentů magisterského studia ošetřovatelství zjistit a porovnat subjektivně hodnocené znalosti týkající se stanovování přítomnosti 51 určujících znaků pojících se s diagnózou PP, a znalosti týkající se posuzování jednotlivých položek třináctipoložkového screeningového nástroje pro PP. Výsledky ukázaly, že u 6 určujících znaků ošetřovatelské diagnózy PP je nízké procento (? 25 %) studentů hodnotících svoje znalosti kladně. Naopak u screeningového nástroje pro PP bylo procento studentů hodnotících svoje znalosti kladně pro danou položku podstatně vyšší (? 75 % u 12 položek a 66,7 % u zbývající položky).
Název v anglickém jazyce
The nursing diagnosis "impaired swallowing" vs. dysphagia screening: subjectively perceived knowledge
Popis výsledku anglicky
The presentation focuses on the issue of impaired swallowing. Nurses can use the procedure described in the publication NANDA International Nursing Diagnoses: Definition and classification 2009-2011, whicn enables to establish the nursing daignoses "impaired swallowing" (IS) or they can perform screening of the swallowing function. The aim was, on a sample of 24 students enrolled in a master nursing program, to determine and compare subjectively evaluated knowledge of the 51 related factors associated with the diagnosis IS and knowledge related to invidiual items of a 13-item screening tool. The results showed that for 6 related factors of the diagnosis IS, fewer than 25% of the students evaluated their knowledge positively. For 12 items of the screening tool, 75% of the students perceived their knowledge positively, and for 1 item, 66.7% of the students did so.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
FP - Ostatní lékařské obory
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Teória, výskum a vzdelávanie v ošetrovateľstve
ISBN
978-80-89544-00-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
204-214
Název nakladatele
Univerzita Komenského v Bratislave
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Martin
Datum konání akce
26. 5. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—