Model porušení asfaltobetonového těsnění
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F14%3APU109505" target="_blank" >RIV/00216305:26110/14:PU109505 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216305:26110/14:PU112434
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Model porušení asfaltobetonového těsnění
Popis výsledku v původním jazyce
Asfaltobeton je dnes již tradičním materiálem užívaným pro konstrukci návodního těsnění hrází přehrad, zejména horních nádrží přečerpávacích vodních elektráren. Asfaltobetonová vrstva bývá v horských oblastech často vystavována extrémnímu zatížení rychlým kolísáním teploty se značným rozkyvem. V příspěvku je popsáno modelové řešení mechanismu možného porušení asfaltobetonového pláště v důsledku teplotních změn. Řešení sestávalo ze shromáždění potřebných vstupních údajů pro výpočty, jako jsou materiálovécharakteristiky jednotlivých vrstev asfaltobetonového pláště a okrajové podmínky. Vlastní modelové řešení spočívalo v simulaci vedení tepla asfaltobetonovým pláštěm a z úlohy tepelné napjatosti a přetvoření konstrukce za předpokladu dokonale pružného materiálu. Součástí řešení byla kalibrace modelu vedení tepla s využitím naměřených hodnot in situ. Závěry studie umožní vysvětlení
Název v anglickém jazyce
Model of failure of asphalt concrete sealing
Popis výsledku anglicky
Asphalt concrete sealing is commonly used as an upstream sealing of embankment dams namely of upper reservoirs of pumped hydro-power plants. The asphaltic layer is frequently exposed to a high range of temperatures during short time period. In the papernumerical modelling of the process of failure of the sealing due to temperature changes is discussed. Firstly material properties and boundary condition characteristics were assembled. The modelling consists of both heat transfer analysis and strain-stress analysis. In tghis study aaphaltic concrete was assumed to be an elastic material. The values of temperatures from in situ measurements were used for the model calibration. This study allows explanation of the possible failure modes of asphaltic sealing. Numerical simulations were performed using the commercial software ANSYS.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.20.0111" target="_blank" >EE2.3.20.0111: SUPMAT - Podpora vzdělávání pracovníků center pokročilých stavebních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXXIV. Priehradné dni 2014
ISBN
978-80-971596-6-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
555-564
Název nakladatele
Slovenský vodohospodársky podnik, š.p. Odštepný závod Košice
Místo vydání
Košice, SR
Místo konání akce
Horný Smokovec, SR
Datum konání akce
24. 6. 2014
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—