Technologie způsobů oprav neúnosných krajnic a rozšíření vozovek s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F23%3APR38790" target="_blank" >RIV/00216305:26110/23:PR38790 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Technologie způsobů oprav neúnosných krajnic a rozšíření vozovek s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů
Popis výsledku v původním jazyce
Technologie umožňuje provádět opravy vozovek porušených trhlinami, vozovek s poklesnutými či porušenými okraji a také opravy rozšířením úzkých vozovek za pomocí použití výztužných sklovláknitých mříží.
Název v anglickém jazyce
Road edge repair and narrow road widening technology using reinforced asphalt layers with high-strength composite grids
Popis výsledku anglicky
The technology deals with the method of repairing pavements damaged by cracks, pavements with cracked edges and also repairing narrow pavements by widening them using fiberglass reinforcement grids.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20100 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/CK01000033" target="_blank" >CK01000033: Prodloužení životnosti vozovek krajských a místních komunikací pomocí inovativních asfaltových vrstev s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Technologie vyztužení okrajů voz
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Technologie způsobů oprav neúnosných okrajů vozovek a rozšíření vozovek s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů byla v rámci projektu postupně vyvíjena, testována a optimalizována na zkušebních úsecích. Použití technologie bylo finálně ověřeno na zkušebním úseku Kunčina v Pardubickém kraji, kde byla použita samoadhezní kompozitní mříž pro vyztužení neúnosných a původně poklesnutých okrajů vozovky. Součástí technologie je specifikace výztužných materiálů (tahová pevnost výztuží), specifikace spojovacího postřiku (druh asfaltové emulze), příčné řezy s příklady použití výztužných mříží na okraji vozovek, technologický postup provádění prací, včetně instalace výztužných prvků a popis testu přilnavosti mříže k povrchu vozovky. Nedílnou součástí je také ověření technologie v laboratorních podmínkách pomocí funknčích zkoušek: smykové zkoušky asfaltových souvrství na vyvinutém zkušebním zařízení a modifikované zkoušky odolnosti asfaltového souvrsví vůči únavě. Smyková zkouška byla navržena tak, aby modelovala účinky zatížení vozidel na okraji vozovky. Na základě výsledků laboratorních zkoušek byl prokázán přínos použití výztužných mříží.
Ekonomické parametry
Technologie umožní opravit neúnosné vozovky zejména porušené nebo poklesnuté okraje vozovek zesílením vyztuženými asfaltovými vrstvami a umožní i rozšíření vozovek. Dosáhne se snížení spotřeby klasických materiálů a urychlení oprav vozovek bez úplného uzavření silničního provozu. Umožní se tak rychlé opravy většího množství vozovek bez úplného narušení stávajících systémů silniční dopravy. Jedná se o nehmotný veřejně přístupný výstup pro použití správci silnic, projektanty a zhotoviteli dopravních staveb.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216305
Název vlastníka
Vysoké učení technické v Brně
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
O - Doposud nevyužívaný výsledek
Požadavek na licenční poplatek
N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—