Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Energy and acoustic evaluation of classroom ventilation and its influence on the design of the air-conditioning system

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APU149900" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PU149900 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360544224005632?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0360544224005632?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.energy.2024.130791" target="_blank" >10.1016/j.energy.2024.130791</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Energy and acoustic evaluation of classroom ventilation and its influence on the design of the air-conditioning system

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This contribution presents research results on the stable acoustic microclimate of a classroom and ventilation system design. The authors investigated the acoustic parameters of the classroom during a long-term operation of a forced ventilation system with variable airflow. By conducting an acoustic and energy study, the energy significance of variable airflow forced ventilation is demonstrated, leading to substantial energy savings relative to the widely used constant airflow ventilation systems. The calculations show the necessity to implement specific acoustic measures to maintain an optimal acoustic microclimate in the classroom. A significant finding is the clear benefit of combining building acoustic measures with variable air volume forced ventilation systems. As shown by simulations and calculations, the use of the presented building acoustic measures can ensure a stable indoor environment in the classroom even when a forced ventilation system containing specific control elements is installed, and at the same time, reduce the energy consumption of the ventilation system by 15-20 % compared to constant airflow ventilation systems.

  • Název v anglickém jazyce

    Energy and acoustic evaluation of classroom ventilation and its influence on the design of the air-conditioning system

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution presents research results on the stable acoustic microclimate of a classroom and ventilation system design. The authors investigated the acoustic parameters of the classroom during a long-term operation of a forced ventilation system with variable airflow. By conducting an acoustic and energy study, the energy significance of variable airflow forced ventilation is demonstrated, leading to substantial energy savings relative to the widely used constant airflow ventilation systems. The calculations show the necessity to implement specific acoustic measures to maintain an optimal acoustic microclimate in the classroom. A significant finding is the clear benefit of combining building acoustic measures with variable air volume forced ventilation systems. As shown by simulations and calculations, the use of the presented building acoustic measures can ensure a stable indoor environment in the classroom even when a forced ventilation system containing specific control elements is installed, and at the same time, reduce the energy consumption of the ventilation system by 15-20 % compared to constant airflow ventilation systems.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20300 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EF15_003%2F0000456" target="_blank" >EF15_003/0000456: Laboratoř integrace procesů pro trvalou udržitelnost</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Energy (online)

  • ISSN

    0360-5442

  • e-ISSN

    1873-6785

  • Svazek periodika

    294

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2024

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    1-28

  • Kód UT WoS článku

    001203452000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85186768077