Perception of room mode damping from a musical perspective
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APU150225" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PU150225 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://dael.euracoustics.org/confs/fa2023/data/index.html" target="_blank" >https://dael.euracoustics.org/confs/fa2023/data/index.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.61782/fa.2023.0385" target="_blank" >10.61782/fa.2023.0385</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Perception of room mode damping from a musical perspective
Popis výsledku v původním jazyce
Undamped acoustic modes inside rooms - especially in small ones - are often responsible for a decreased acoustic quality, in particular when the rooms’ main function is ”critical listening” and/or ”playing musical instruments”. Mainly in the latter case, treatment with broadband absorption is not always efficient and yields either uneven or too short reverberation times. Rehearsal rooms are typical cases where the ”liveness” of the space needs to be guaranteed and putting a broadband absorber would make it ”too dry”.Rehearsal room design can be seen as a search for an optimal compromise between sound strength and reverberation time across the audible part of the spectrum. This contribution presents results from listening test experiments, in which the perception of modes was investigated, in particular with respect to what extent differences in axial room mode damping are audible.
Název v anglickém jazyce
Perception of room mode damping from a musical perspective
Popis výsledku anglicky
Undamped acoustic modes inside rooms - especially in small ones - are often responsible for a decreased acoustic quality, in particular when the rooms’ main function is ”critical listening” and/or ”playing musical instruments”. Mainly in the latter case, treatment with broadband absorption is not always efficient and yields either uneven or too short reverberation times. Rehearsal rooms are typical cases where the ”liveness” of the space needs to be guaranteed and putting a broadband absorber would make it ”too dry”.Rehearsal room design can be seen as a search for an optimal compromise between sound strength and reverberation time across the audible part of the spectrum. This contribution presents results from listening test experiments, in which the perception of modes was investigated, in particular with respect to what extent differences in axial room mode damping are audible.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of Forum Acusticum 2023
ISBN
978-88-88942-67-4
ISSN
2221-3767
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
6127-6132
Název nakladatele
European Acoustics Association
Místo vydání
Turin
Místo konání akce
Torino
Datum konání akce
11. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—