Fatigue behavior of high strength steels under various levels of corrosion
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APU150537" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PU150537 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452321623007357?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2452321623007357?via%3Dihub</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fatigue behavior of high strength steels under various levels of corrosion
Popis výsledku v původním jazyce
Propagation of a short fatigue crack directly from a corrosion pit is investigated within this work. A corroded rectangular specimen subjected to remote tensile cyclic loading is modelled via finite element method. Propagation of the angled crack is then controlled by both loading modes (I + II). A parametric study is performed to estimate the directions of further crack propagation for various geometrical configurations. Corrosion pit size is varied to simulate various levels of corrosion, and the analysis is carried out for a range of crack lengths and different initial crack inclination angles. Assumptions of linear elastic fracture mechanics are accepted, and classical maximum tangential stress criterion is applied to calculate the angles of crack deflection. Results obtained are discussed and are prepared to mutual comparison with observations of decrease of fracture mechanical/fatigue properties on real specimens subjected to relevant experiments.
Název v anglickém jazyce
Fatigue behavior of high strength steels under various levels of corrosion
Popis výsledku anglicky
Propagation of a short fatigue crack directly from a corrosion pit is investigated within this work. A corroded rectangular specimen subjected to remote tensile cyclic loading is modelled via finite element method. Propagation of the angled crack is then controlled by both loading modes (I + II). A parametric study is performed to estimate the directions of further crack propagation for various geometrical configurations. Corrosion pit size is varied to simulate various levels of corrosion, and the analysis is carried out for a range of crack lengths and different initial crack inclination angles. Assumptions of linear elastic fracture mechanics are accepted, and classical maximum tangential stress criterion is applied to calculate the angles of crack deflection. Results obtained are discussed and are prepared to mutual comparison with observations of decrease of fracture mechanical/fatigue properties on real specimens subjected to relevant experiments.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Procedia Structural Integrity
ISBN
—
ISSN
2452-3216
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
376-381
Název nakladatele
Elsevier
Místo vydání
online
Místo konání akce
Londýn
Datum konání akce
12. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—