Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

CESTY KRAJINOU NA PŘÍKLADU VEŘEJNÉ INFRASTRUKTURY

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26110%2F24%3APU152434" target="_blank" >RIV/00216305:26110/24:PU152434 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.krajinasidlapamatky.cz/sborniky" target="_blank" >https://www.krajinasidlapamatky.cz/sborniky</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    CESTY KRAJINOU NA PŘÍKLADU VEŘEJNÉ INFRASTRUKTURY

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Krajina je nedílnou součástí života obyvatelstva sloužící nejen jako území pro volnočasové aktivity, ale zejména pro obživu. V průběhu času však člověk krajinu přeměnil, rozčlenil a krajina se stala velice fragmentovanou. To bylo zpočátku způsobeno převážně „dopravní infastrukturou“, tedy různými polními cestami, následně kamennými a dlážděnými chodníky, silnicemi a v současnosti jsou to i dálnice a železniční tratě. Významně se na vzhledu krajiny podepsala i infrastruktura technická, především energetika. Vedení vysokého napětí, budování stožárů, transformátorů a výměníkových stanic krajině postupně ubližovalo převážně na vzhledu, a kromě bariéry liniové šlo i o bariéru výškovou. I když je technická infrastruktura negativním jevem pro krajinu, je zatím životně důležitým prvkem pro život, a tak byla do krajiny zasazena a postupem času i přijímána. Stále by ale mělo být důsledně posuzováno, kde tato vedení jsou možná, a kde už je zásah do krajiny, krajinného rázu, případně panoramatu za hranou. Na druhé straně existuje také pozitivně vnímaná infrastruktura, a to infrastruktura zelená. V krajině je reprezentována převážně územním systémem ekologické stability, který tvoří základní síť propojující biocentra jednotlivými biokoridory. Tedy jsou to také migrační cesty pro zvířata, jejich útočiště, ale skýtají také různorodou škálu ekosystémových služeb, které se projevují v pozitivním smyslu i pro každého z nás.

  • Název v anglickém jazyce

    JOURNEYS THROUGH THE LANDSCAPE USING THE EXAMPLE OF PUBLIC INFRASTRUCTURE

  • Popis výsledku anglicky

    The landscape is an integral part of the life of the population, serving not only as an area for recreational activities but primarily for livelihood. Over time, however, humans have transformed and fragmented the landscape significantly. This was initially caused mainly by "transport infrastructure," including various field paths, followed by stone and paved walkways, roads, and currently highways and railways. The appearance of the landscape has also been significantly affected by technical infrastructure, particularly in the energy sector. The installation of high-voltage lines, the construction of pylons, transformers, and substations has gradually harmed the landscape, primarily in terms of appearance, creating both linear and vertical barriers. Although technical infrastructure has negative effects on the landscape, it remains a vital element for life and has been integrated into the landscape over time. There should still be careful consideration of where these infrastructures are possible and where they encroach upon the landscape, its character, or the panorama beyond acceptable limits. On the other hand, there is also positively perceived infrastructure, namely green infrastructure. In the landscape, this is primarily represented by the territorial system of ecological stability, which forms a basic network connecting biocenters through various biocorridors. These are also migration routes for animals, their habitats, and they provide a diverse range of ecosystem services that positively impact each of us.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník mezinárodní konference Krajina Sídla Památky 2024

  • ISBN

    978-80-214-6263-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    38-48

  • Název nakladatele

    Vysoké učení technické v Brně

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    17. 4. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku