Jak ovlivňují zbytková napětí od lisování deformační stabilitu lamel brzdných odporníků trakčních vozidel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F05%3APU56308" target="_blank" >RIV/00216305:26210/05:PU56308 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak ovlivňují zbytková napětí od lisování deformační stabilitu lamel brzdných odporníků trakčních vozidel
Popis výsledku v původním jazyce
Brzdový odporník je zařízení sloužící k přeměně kinetické energie trakčních vozidel v teplo. Tato přeměna probíhá při tzv. elektrodynamickém brždění vozidla. Základem brzdového odporníku je odporový svazek, který je tvořen potřebným počtem lamel o tloušťkách 0,4 mm. Tyto lamely jsou pro zvýšení ohybové tuhosti tvarově prolisovány. K výrobě lamel se používá odporový materiál, kterým je austenitická ocel. Při elektrodynamickém brždění vozidla se lamely zahřívají na vysoké teploty (až 900 stupňů Celsia). Důsledkem těchto vysokých teplot pak vzniká v lamelách plastická deformace, která má za následek globální i lokální ztrátu deformační stability. Mají-li být výsledky modelování, v rámci něhož se hledají příčiny vzniku mezního stavu deformační stability věrohodné, pak je nutno analyzovat vliv zbytkových napětí od lisování na uvedený mezní stav.
Název v anglickém jazyce
Investigation of the effect of residual stresses on the stability of braking resistor grid components.
Popis výsledku anglicky
The braking resistor is device for transformation electric power to the heat energy. This transformation is in progress during electrodynamic braking. The braking resistor consist of metal sheets with thickness t = 0.4 mm. This metal sheet are formed tobe more stiff in bending. The metal sheet are made of resistant material which is austenite steel. During electrodynamic braking of traction vehicle the metal sheets warm up to high temperature (up to 900 degrees Celsius). The high temperature cause plastic strain whitch results in buckling of metal sheets. If the buckling analysis results shoud be true then it is necessary to analyse then influence of residual stress. Residual strain and stress produced by forming process were obtained by computationalmodeling. Metal sheet deformation of computational analysis are corespond to real deformation of metal sheet. The computational models were designed in two variant. In the first model the previous forming process is not included and in t
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/OE135" target="_blank" >OE135: Vývoj technologie výroby nové generace střižných, řezných a lisovacích nástrojů pro oceli s vysokými zpevňovacími charakteristikami</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Strojírenská technologie
ISSN
1211-4162
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
zvláštn
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
74-80
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—