Výzkum vlivu okolní turbulence na sprej naftového motoru ve vířivé komoře
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F06%3APU62856" target="_blank" >RIV/00216305:26210/06:PU62856 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
STUDY OF AMBIENT TURBULENCE EFFECTS ON DIESEL SPRAYS IN A FAN-STIRRED VESSEL
Popis výsledku v původním jazyce
This study investigates the influence of the ambient turbulence on a pressure atomized diesel-like spray in the well characterized and controlled turbulence flow field of a fan-stirred experimental vessel. Injections were performed into nitrogen at 15 bar and 400 K under four turbulent conditions with RMS velocities ranging from 0.5 up to 5.5 m/s. Mie-scatter laser sheet and Schlieren techniques were applied to visualize the liquid and the vapor phase of the spray. With increasing turbulence there was increasing formation of droplet clusters and ligaments which resulted in a reduced detection of droplet vapor along the whole penetration length of the spray. From considerations of the Stokes numbers for the droplet-turbulence interaction, it is concluded that the micro length scales of the ambient turbulence were the probable source of this droplet clustering.
Název v anglickém jazyce
STUDY OF AMBIENT TURBULENCE EFFECTS ON DIESEL SPRAYS IN A FAN-STIRRED VESSEL
Popis výsledku anglicky
This study investigates the influence of the ambient turbulence on a pressure atomized diesel-like spray in the well characterized and controlled turbulence flow field of a fan-stirred experimental vessel. Injections were performed into nitrogen at 15 bar and 400 K under four turbulent conditions with RMS velocities ranging from 0.5 up to 5.5 m/s. Mie-scatter laser sheet and Schlieren techniques were applied to visualize the liquid and the vapor phase of the spray. With increasing turbulence there was increasing formation of droplet clusters and ligaments which resulted in a reduced detection of droplet vapor along the whole penetration length of the spray. From considerations of the Stokes numbers for the droplet-turbulence interaction, it is concluded that the micro length scales of the ambient turbulence were the probable source of this droplet clustering.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Atomization and sprays
ISSN
1044-5110
e-ISSN
—
Svazek periodika
16
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
687-703
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—