Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

OPTIMIZATION OF BLADED DISK PASSIVE DAMPING ELEMENT

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F11%3APU102800" target="_blank" >RIV/00216305:26210/11:PU102800 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://engmech.cz/2011/im/doc/EM2011_proceedings.pdf" target="_blank" >http://engmech.cz/2011/im/doc/EM2011_proceedings.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    OPTIMIZATION OF BLADED DISK PASSIVE DAMPING ELEMENT

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is aimed at reducing vibrations of bladed disk in particular operating state. The damping element used in this contribution is realized by a strap with isosceles trapezoidal cross-section area which is placed in hoop dovetail groove in the blade shrouding. The friction effect between the damping element and the groove side walls is included. Sliding between the contact surfaces leads to the dissipation of energy which causes decreasing of undesirable vibrations. The frictional force is influenced by centrifugal force acting on the damping element. The centrifugal force depends on disk angular speed, mass of the damping element and also on the size of contact area. It is shown that the axial vibrations of bladed disk in particular operating state is influenced by dimensions of the damping element cross-section Dimensional optimization is used to find the optimal dimensions. The process of finding optimal dimensions is described in this paper. The finite element model of blade

  • Název v anglickém jazyce

    OPTIMIZATION OF BLADED DISK PASSIVE DAMPING ELEMENT

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is aimed at reducing vibrations of bladed disk in particular operating state. The damping element used in this contribution is realized by a strap with isosceles trapezoidal cross-section area which is placed in hoop dovetail groove in the blade shrouding. The friction effect between the damping element and the groove side walls is included. Sliding between the contact surfaces leads to the dissipation of energy which causes decreasing of undesirable vibrations. The frictional force is influenced by centrifugal force acting on the damping element. The centrifugal force depends on disk angular speed, mass of the damping element and also on the size of contact area. It is shown that the axial vibrations of bladed disk in particular operating state is influenced by dimensions of the damping element cross-section Dimensional optimization is used to find the optimal dimensions. The process of finding optimal dimensions is described in this paper. The finite element model of blade

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JR - Ostatní strojírenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ENGINEERING MECHANICS 2011

  • ISBN

    978-80-87012-33-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    367-370

  • Název nakladatele

    VUT Brno

  • Místo vydání

    Svratka

  • Místo konání akce

    Svratka

  • Datum konání akce

    9. 5. 2011

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku

    000313492700085