OPTIMIZATION OF BLADED DISK PASSIVE DAMPING ELEMENT
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F11%3APU102800" target="_blank" >RIV/00216305:26210/11:PU102800 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://engmech.cz/2011/im/doc/EM2011_proceedings.pdf" target="_blank" >http://engmech.cz/2011/im/doc/EM2011_proceedings.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
OPTIMIZATION OF BLADED DISK PASSIVE DAMPING ELEMENT
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is aimed at reducing vibrations of bladed disk in particular operating state. The damping element used in this contribution is realized by a strap with isosceles trapezoidal cross-section area which is placed in hoop dovetail groove in the blade shrouding. The friction effect between the damping element and the groove side walls is included. Sliding between the contact surfaces leads to the dissipation of energy which causes decreasing of undesirable vibrations. The frictional force is influenced by centrifugal force acting on the damping element. The centrifugal force depends on disk angular speed, mass of the damping element and also on the size of contact area. It is shown that the axial vibrations of bladed disk in particular operating state is influenced by dimensions of the damping element cross-section Dimensional optimization is used to find the optimal dimensions. The process of finding optimal dimensions is described in this paper. The finite element model of blade
Název v anglickém jazyce
OPTIMIZATION OF BLADED DISK PASSIVE DAMPING ELEMENT
Popis výsledku anglicky
This paper is aimed at reducing vibrations of bladed disk in particular operating state. The damping element used in this contribution is realized by a strap with isosceles trapezoidal cross-section area which is placed in hoop dovetail groove in the blade shrouding. The friction effect between the damping element and the groove side walls is included. Sliding between the contact surfaces leads to the dissipation of energy which causes decreasing of undesirable vibrations. The frictional force is influenced by centrifugal force acting on the damping element. The centrifugal force depends on disk angular speed, mass of the damping element and also on the size of contact area. It is shown that the axial vibrations of bladed disk in particular operating state is influenced by dimensions of the damping element cross-section Dimensional optimization is used to find the optimal dimensions. The process of finding optimal dimensions is described in this paper. The finite element model of blade
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ENGINEERING MECHANICS 2011
ISBN
978-80-87012-33-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
367-370
Název nakladatele
VUT Brno
Místo vydání
Svratka
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
9. 5. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
000313492700085