Fatigue strength of weathering steel ATMOFIX 52A
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F11%3APU96270" target="_blank" >RIV/00216305:26210/11:PU96270 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fatigue strength of weathering steel ATMOFIX 52A
Popis výsledku v původním jazyce
Deterioration of fatigue properties of weathering steels is a serious problem of operating life of engineering components subjected to corrosion and cyclic loads. There are two possible mechanisms of damage, which are discussed in literature. There is aneffect of surface roughening, which develops during corrosion, and an effect of corrosion cracks, which can influence the fatigue crack initiation. The paper contains results of an experimental determination of fatigue life of ATMOFIX 52A grade steel with a corroded surface and comparison with the fatigue strength of basic smooth material. The notch effect of corrosion dimples, which initiated fatigue cracks, was determined on the basis of fractographic observation and numerical evaluation of stress concentration. It has been found that the reduction of the fatigue life can be quantitatively well predicted by means of the fatigue notch effect of corrosion dimples. No risky corrosion cracks were found in the studied corroded material.
Název v anglickém jazyce
Fatigue strength of weathering steel ATMOFIX 52A
Popis výsledku anglicky
Deterioration of fatigue properties of weathering steels is a serious problem of operating life of engineering components subjected to corrosion and cyclic loads. There are two possible mechanisms of damage, which are discussed in literature. There is aneffect of surface roughening, which develops during corrosion, and an effect of corrosion cracks, which can influence the fatigue crack initiation. The paper contains results of an experimental determination of fatigue life of ATMOFIX 52A grade steel with a corroded surface and comparison with the fatigue strength of basic smooth material. The notch effect of corrosion dimples, which initiated fatigue cracks, was determined on the basis of fractographic observation and numerical evaluation of stress concentration. It has been found that the reduction of the fatigue life can be quantitatively well predicted by means of the fatigue notch effect of corrosion dimples. No risky corrosion cracks were found in the studied corroded material.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
13th Conference Applied Mechanics 2011
ISBN
978-80-87434-03-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
127-130
Název nakladatele
Institute of Physics of Materials, Academy of Sciences of the Czech Republic
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Velké Bílovice
Datum konání akce
18. 4. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—