Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fatigue strength of weathering steel ATMOFIX 52A

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F11%3APU96270" target="_blank" >RIV/00216305:26210/11:PU96270 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Fatigue strength of weathering steel ATMOFIX 52A

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Deterioration of fatigue properties of weathering steels is a serious problem of operating life of engineering components subjected to corrosion and cyclic loads. There are two possible mechanisms of damage, which are discussed in literature. There is aneffect of surface roughening, which develops during corrosion, and an effect of corrosion cracks, which can influence the fatigue crack initiation. The paper contains results of an experimental determination of fatigue life of ATMOFIX 52A grade steel with a corroded surface and comparison with the fatigue strength of basic smooth material. The notch effect of corrosion dimples, which initiated fatigue cracks, was determined on the basis of fractographic observation and numerical evaluation of stress concentration. It has been found that the reduction of the fatigue life can be quantitatively well predicted by means of the fatigue notch effect of corrosion dimples. No risky corrosion cracks were found in the studied corroded material.

  • Název v anglickém jazyce

    Fatigue strength of weathering steel ATMOFIX 52A

  • Popis výsledku anglicky

    Deterioration of fatigue properties of weathering steels is a serious problem of operating life of engineering components subjected to corrosion and cyclic loads. There are two possible mechanisms of damage, which are discussed in literature. There is aneffect of surface roughening, which develops during corrosion, and an effect of corrosion cracks, which can influence the fatigue crack initiation. The paper contains results of an experimental determination of fatigue life of ATMOFIX 52A grade steel with a corroded surface and comparison with the fatigue strength of basic smooth material. The notch effect of corrosion dimples, which initiated fatigue cracks, was determined on the basis of fractographic observation and numerical evaluation of stress concentration. It has been found that the reduction of the fatigue life can be quantitatively well predicted by means of the fatigue notch effect of corrosion dimples. No risky corrosion cracks were found in the studied corroded material.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    13th Conference Applied Mechanics 2011

  • ISBN

    978-80-87434-03-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    127-130

  • Název nakladatele

    Institute of Physics of Materials, Academy of Sciences of the Czech Republic

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Velké Bílovice

  • Datum konání akce

    18. 4. 2011

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku