Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Analysis of novel low specific speed pump designs

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F14%3APU111835" target="_blank" >RIV/00216305:26210/14:PU111835 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://iopscience.iop.org/1755-1315/22/1/012010/pdf/1755-1315_22_1_012010.pdf" target="_blank" >http://iopscience.iop.org/1755-1315/22/1/012010/pdf/1755-1315_22_1_012010.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/22/1/012010" target="_blank" >10.1088/1755-1315/22/1/012010</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Analysis of novel low specific speed pump designs

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Centrifugal pumps with very low specific speed present significant design challenges. Narrow blade channels, large surface area of hub and shroud discs relative to the blade area, and the presence of significant of blade channel vortices are typical features linked with the difficulty to achieve head and efficiency requirements for such designs. This paper presents an investigation of two novel designs of very low specific speed impellers: impeller having blades with very thick trailing edges and impeller with thick trailing edges and recirculating channels, which are bored along the impeller circumference. Numerical simulations and experimental measurements were used to study the flow dynamics of those new designs. It was shown that thick trailing edges suppress local eddies in the blade channels and decrease energy dissipation due to excessive swirling. Furthermore the recirculating channels will increase the circumferential velocity component on impeller outlet thus increasing the specific energy, albeit adversely affecting the hydraulic efficiency. Analysis of the energy dissipation in the volute showed that the number of the recirculating channels, their geometry and location, all have significant impact on the magnitude of dissipated energy and its distribution which in turn influences the shape of the head curve and the stability of the pump operation. Energy dissipation within whole pump interior (blade channels, volute, rotor-stator gaps) was also studied.

  • Název v anglickém jazyce

    Analysis of novel low specific speed pump designs

  • Popis výsledku anglicky

    Centrifugal pumps with very low specific speed present significant design challenges. Narrow blade channels, large surface area of hub and shroud discs relative to the blade area, and the presence of significant of blade channel vortices are typical features linked with the difficulty to achieve head and efficiency requirements for such designs. This paper presents an investigation of two novel designs of very low specific speed impellers: impeller having blades with very thick trailing edges and impeller with thick trailing edges and recirculating channels, which are bored along the impeller circumference. Numerical simulations and experimental measurements were used to study the flow dynamics of those new designs. It was shown that thick trailing edges suppress local eddies in the blade channels and decrease energy dissipation due to excessive swirling. Furthermore the recirculating channels will increase the circumferential velocity component on impeller outlet thus increasing the specific energy, albeit adversely affecting the hydraulic efficiency. Analysis of the energy dissipation in the volute showed that the number of the recirculating channels, their geometry and location, all have significant impact on the magnitude of dissipated energy and its distribution which in turn influences the shape of the head curve and the stability of the pump operation. Energy dissipation within whole pump interior (blade channels, volute, rotor-stator gaps) was also studied.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20704 - Energy and fuels

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.30.0005" target="_blank" >EE2.3.30.0005: Podpora tvorby excelentních týmů mezioborového výzkumu na VUT</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Earth and Environmental Science

  • ISBN

  • ISSN

    1755-1315

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    1-11

  • Název nakladatele

    IOP Science

  • Místo vydání

    Spojené království Velké Británie a Severního Ir

  • Místo konání akce

    Montreal

  • Datum konání akce

    22. 9. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000347441900010