Wake vortex gliding
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F15%3APU114610" target="_blank" >RIV/00216305:26210/15:PU114610 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Wake vortex gliding
Popis výsledku v původním jazyce
Airplanes and birds can save energy by flying in formation. The energy is harvested from the wake vortex of the formation leader. This paper brings flight performance feasibility study of an extreme formation when a big airliner is followed by a small UAV. Models of B 747 wake vertices are laid out and parameters of the UAV designed for flight in the wake vortex are introduced. Regions with sufficient energy for gliding flight are analysed for different vortex models.
Název v anglickém jazyce
Wake vortex gliding
Popis výsledku anglicky
Airplanes and birds can save energy by flying in formation. The energy is harvested from the wake vortex of the formation leader. This paper brings flight performance feasibility study of an extreme formation when a big airliner is followed by a small UAV. Models of B 747 wake vertices are laid out and parameters of the UAV designed for flight in the wake vortex are introduced. Regions with sufficient energy for gliding flight are analysed for different vortex models.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP14-16370P" target="_blank" >GP14-16370P: Plachtění v koncovém víru letounu jako nový pohon malých bezpilotních prostředků</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů