Posouzení škody na vložkách válců motoru vozidla MAN TGA 26.530
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F15%3APU118583" target="_blank" >RIV/00216305:26210/15:PU118583 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Posouzení škody na vložkách válců motoru vozidla MAN TGA 26.530
Popis výsledku v původním jazyce
Za nezjištěných okolností došlo ve vložkách 1. a 5. válce ke vzniku trhlin, díky nimž docházelo k pronikání natlakovaných spalin do chladícího okruhu a následnému zadírání motoru. Bylo požadováno rozlišení, zda trhliny ve stěnách vložek válců vznikly v důsledku náhlé jednorázové události nebo zda vznikaly dlouhodobě. U obou vložek byly nalezeny obdobné znaky porušení v podobě průchozí trhliny uložené v obvodovém směru v přírubě a oblasti opalu na horní ploše příruby, na kterou dosedá těsnění pod hlavouválců. V jednom případě byla nalezena i související trhlina v radiálním směru, která prochází skrz stěnu vložky. Pozorované trhliny a lomové plochy v obvodovém směru vykazují znaky postupného rozvoje korozního napadení na svém povrchu, což naznačuje, žei trhliny samy vznikaly postupně. Průchozí trhlina v radiálním směru vznikla zřejmě v krátkém čase jako důsledek rozvoje porušení ve směru obvodovém. Příčinou vzniku trhlin byla zvýšená tepelná pnutí v radiálním směru v oblasti příruby, k
Název v anglickém jazyce
Assessment of damage to the engine cylinder inserts of the vehicle MAN TGA 26.530
Popis výsledku anglicky
Under unknown circumstances, several cracks were formed in the walls of engine cylinder inserts of the 1st and 5th cylinder, which caused penetration of pressurised exhaust gases into the cooling circuit and consequent scuffing of the engine. The resolution was requested, whether the cracks in the walls of the cylinder liners have arisen as a result of a sudden one-off event, or whether it originated in the long term. There were found similar damage marks for both liners in the form of cracks that werestored in the circumferential direction in the flange and within the area of "flashing" on the upper surface of the liner flange that is in touch with the cylinder head seal. In one case a related crack in the radial direction was found, passing throughthe wall of the liner. The observed cracks and the fracture surfaces in the circumferential direction show signs of gradual development of corrosive attack on their surfaces, suggesting that even the cracks themselves arose gradually. The
Klasifikace
Druh
V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva
CEP obor
JG - Hutnictví, kovové materiály
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Počet stran výsledku
9
Místo vydání
Neuveden
Název nakladatele resp. objednatele
Neuveden
Verze
—