Higher in-flight particle velocities enhance in vitro tribological behavior of plasma sprayed hydroxyapatite coatings
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F16%3APU119828" target="_blank" >RIV/00216305:26210/16:PU119828 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X16302523" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X16302523</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2016.08.006" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2016.08.006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Higher in-flight particle velocities enhance in vitro tribological behavior of plasma sprayed hydroxyapatite coatings
Popis výsledku v původním jazyce
Hydroxyapatite (HA) coatings were deposited onto Ti6Al4V substrates via atmospheric plasma spraying under systematically varying spray parameters, leading to different in-flight particle velocities. Morphology, composition, and tribological properties of the coatings were then studied. The coatings deposited at higher in-flight particle velocities exhibited smoother surface topography, better inter-particle bonding and higher Young’s modulus and hardness. Ball-on-disc tribological results showed that the friction and wear of the HA coatings significantly decreased with increased in-flight particle velocity under both dry and wet (Hanks’ solution) conditions. All HA coatings exhibited lower friction and wear during the wet sliding due to the lubricating effect of the solution.
Název v anglickém jazyce
Higher in-flight particle velocities enhance in vitro tribological behavior of plasma sprayed hydroxyapatite coatings
Popis výsledku anglicky
Hydroxyapatite (HA) coatings were deposited onto Ti6Al4V substrates via atmospheric plasma spraying under systematically varying spray parameters, leading to different in-flight particle velocities. Morphology, composition, and tribological properties of the coatings were then studied. The coatings deposited at higher in-flight particle velocities exhibited smoother surface topography, better inter-particle bonding and higher Young’s modulus and hardness. Ball-on-disc tribological results showed that the friction and wear of the HA coatings significantly decreased with increased in-flight particle velocity under both dry and wet (Hanks’ solution) conditions. All HA coatings exhibited lower friction and wear during the wet sliding due to the lubricating effect of the solution.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20506 - Coating and films
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
103
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
496-503
Kód UT WoS článku
000384777100052
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84981489574