Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F16%3APU120385" target="_blank" >RIV/00216305:26210/16:PU120385 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043164816303283" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043164816303283</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.wear.2016.09.015" target="_blank" >10.1016/j.wear.2016.09.015</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the last few years, top-of-rail friction modifiers have been designed and used in many railway systems all over the world. These adhesion enhancers are applied by either off-board or on-board system in order to achieve the intermediate level of friction and positive adhesion curve. Previous scientific effort was mainly focused on the effects of water-based friction modifier on adhesion, rolling contact fatigue, railway noise and corrugation formation. The objective of this study is to investigate the abilities of oil-based friction modifiers to control adhesion and reduce wear at wheel rail interface. For this purpose, two commercial oil-based friction modifiers were particularly utilized. A ball-on-disc tribometer was employed to investigate their traction and braking performance for various slip ratios under dry conditions.Furthermore, the effect of friction modifier amount has been studied. At the end of the performed tests, wear rate, surface damage and changes of surface topography were determined and compared to dry and oilcontaminated contact.

  • Název v anglickém jazyce

    Laboratory investigation of ability of oil-based friction modifiers to control adhesion at wheel-rail interface

  • Popis výsledku anglicky

    In the last few years, top-of-rail friction modifiers have been designed and used in many railway systems all over the world. These adhesion enhancers are applied by either off-board or on-board system in order to achieve the intermediate level of friction and positive adhesion curve. Previous scientific effort was mainly focused on the effects of water-based friction modifier on adhesion, rolling contact fatigue, railway noise and corrugation formation. The objective of this study is to investigate the abilities of oil-based friction modifiers to control adhesion and reduce wear at wheel rail interface. For this purpose, two commercial oil-based friction modifiers were particularly utilized. A ball-on-disc tribometer was employed to investigate their traction and braking performance for various slip ratios under dry conditions.Furthermore, the effect of friction modifier amount has been studied. At the end of the performed tests, wear rate, surface damage and changes of surface topography were determined and compared to dry and oilcontaminated contact.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1202" target="_blank" >LO1202: NETME CENTRE PLUS</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    WEAR

  • ISSN

    0043-1648

  • e-ISSN

    1873-2577

  • Svazek periodika

    368-369

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CH - Švýcarská konfederace

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    230-238

  • Kód UT WoS článku

    000390733400025

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84990990638