Abnormal lubricant aggregation on roughness features in a rolling–sliding elastohydrodynamic contact
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F16%3APU123292" target="_blank" >RIV/00216305:26210/16:PU123292 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X15004430" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X15004430</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2015.09.041" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2015.09.041</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Abnormal lubricant aggregation on roughness features in a rolling–sliding elastohydrodynamic contact
Popis výsledku v původním jazyce
Any practical surface has some roughness which tends to decrease film thickness in concentrated contacts and increase the risk of surface failures. Surface roughness is deformed but roughness also influences the lubrication process. Therefore, it is important to understand these constrains, to predict a real performance of rough surfaces. It was already reported that roughness tends to flatten inside the contact under rolling–sliding conditions. However, this paper presents experiments showing an abnormal effect inside point contact when the additional lubricant is aggregated on the roughness feature (ridge). Enhanced roughness deformation has a protecting function against direct asperities contacts. The relationship to lubricant speed changes inside the contact, a role of thermal effect and possibility of phase transitions are discussed.
Název v anglickém jazyce
Abnormal lubricant aggregation on roughness features in a rolling–sliding elastohydrodynamic contact
Popis výsledku anglicky
Any practical surface has some roughness which tends to decrease film thickness in concentrated contacts and increase the risk of surface failures. Surface roughness is deformed but roughness also influences the lubrication process. Therefore, it is important to understand these constrains, to predict a real performance of rough surfaces. It was already reported that roughness tends to flatten inside the contact under rolling–sliding conditions. However, this paper presents experiments showing an abnormal effect inside point contact when the additional lubricant is aggregated on the roughness feature (ridge). Enhanced roughness deformation has a protecting function against direct asperities contacts. The relationship to lubricant speed changes inside the contact, a role of thermal effect and possibility of phase transitions are discussed.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
94
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
346-351
Kód UT WoS článku
000367757000040
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84944321043