Construction of a reduced-order dynamic model for prospective swirling flow control in hydraulic turbine draft tube
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU131780" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU131780 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/240/2/022065" target="_blank" >https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/240/2/022065</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1088/1755-1315/240/2/022065" target="_blank" >10.1088/1755-1315/240/2/022065</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Construction of a reduced-order dynamic model for prospective swirling flow control in hydraulic turbine draft tube
Popis výsledku v původním jazyce
Vortex rope in Francis turbine draft tubes poses serious problems. Emphasis on operation of the turbines in wide operating range, quite far from the design point, is a challenge for both the turbine designers and power plant owners. While flow control becomes popular in aircraft and automotive industry, it is still feared in turbomachinery. Present paper brings results of investigations aimed on construction of a reduced order model, which describes dynamics of the swirling flow in the draft tube. First step is assesing the dominant modes of the flow, second step is projection of those modes onto a transport equation. Final set of ordinary differential equations is a relatively simple model of the time evolution of the flow dynamics, which is basis for the flow control aiming on mitigation of the instabilities (e.g. vortex rope).
Název v anglickém jazyce
Construction of a reduced-order dynamic model for prospective swirling flow control in hydraulic turbine draft tube
Popis výsledku anglicky
Vortex rope in Francis turbine draft tubes poses serious problems. Emphasis on operation of the turbines in wide operating range, quite far from the design point, is a challenge for both the turbine designers and power plant owners. While flow control becomes popular in aircraft and automotive industry, it is still feared in turbomachinery. Present paper brings results of investigations aimed on construction of a reduced order model, which describes dynamics of the swirling flow in the draft tube. First step is assesing the dominant modes of the flow, second step is projection of those modes onto a transport equation. Final set of ordinary differential equations is a relatively simple model of the time evolution of the flow dynamics, which is basis for the flow control aiming on mitigation of the instabilities (e.g. vortex rope).
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-01088S" target="_blank" >GA17-01088S: Prostorová nestabilita smykové vrstvy při nepříznivém gradientu tlaku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
IOP Conference Series: Earth and Environmental Science
ISBN
—
ISSN
1755-1315
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
1-10
Název nakladatele
Neuveden
Místo vydání
neuveden
Místo konání akce
Kyoto
Datum konání akce
17. 9. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000560282600065