Flight Test of Pilot-Aircraft Haptic Feedback System
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU134739" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU134739 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/abs/2019/53/matecconf_easn2019_06005/matecconf_easn2019_06005.html" target="_blank" >https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/abs/2019/53/matecconf_easn2019_06005/matecconf_easn2019_06005.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1051/matecconf/201930406005" target="_blank" >10.1051/matecconf/201930406005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Flight Test of Pilot-Aircraft Haptic Feedback System
Popis výsledku v původním jazyce
This research is focused on an innovative improvement of pilot-aircraft interaction and is targeted on small aircraft. Haptic feedback is performed by actuators mounted on an aircraft's controls. The purpose of the actuators on a control stick and pedals is stall warning and a pilot guiding to safe and economical flight regimes. The feedback system mediates airflow data as angles of attack and sideslip. The paper brings results of a flight test of the proposed system. Qualitative evaluation of the haptic feedback inflight is presented. Benefits of the system are presented on a sideslip during turning. Some recommendations for the haptic pilot-aircraft interaction are stated within the discussion of the flight test results.
Název v anglickém jazyce
Flight Test of Pilot-Aircraft Haptic Feedback System
Popis výsledku anglicky
This research is focused on an innovative improvement of pilot-aircraft interaction and is targeted on small aircraft. Haptic feedback is performed by actuators mounted on an aircraft's controls. The purpose of the actuators on a control stick and pedals is stall warning and a pilot guiding to safe and economical flight regimes. The feedback system mediates airflow data as angles of attack and sideslip. The paper brings results of a flight test of the proposed system. Qualitative evaluation of the haptic feedback inflight is presented. Benefits of the system are presented on a sideslip during turning. Some recommendations for the haptic pilot-aircraft interaction are stated within the discussion of the flight test results.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TJ01000122" target="_blank" >TJ01000122: Haptická odezva pro asistenční systémy zvyšující bezpečnost v letectví</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
MATEC Web of Conferences
ISBN
—
ISSN
2261-236X
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
1-7
Název nakladatele
MATEC Web of Conferences
Místo vydání
Neuveden
Místo konání akce
Athens
Datum konání akce
3. 9. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—