Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APU138454" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PU138454 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací
Popis výsledku v původním jazyce
Výpočtová mechanika tekutin (CFD) byla použita pro hodnocení návrhů nových způsobů distribuce vzduchu v kabině automobilu z hlediska tepelného komfortu. Konkrétně byly nastaveny letní podmínky, které zahrnují solární záření. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu, konkrétně šlo o přívod vzduchu vyústkami na palubní desce, pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Byl využit komerční software Star-CCM+ 2019.2 (Siemens) a časově závislá RANS metoda modelování turbulence. Diagramy komfortních zón pro jednotlivé režimy větrání byly vyhodnoceny na základě vypočtené ekvivalentní teploty dle ISO 14505-2. Jako optimální varianta pro zajištění tepelné pohody v testovaných podmínkách uvnitř kabiny automobilu se jeví použití velkoplošných stropních vyústek.
Název v anglickém jazyce
Návrh alternativních způsobů větrání kabin osobních automobilů s využitím metod numerických simulací
Popis výsledku anglicky
2-WP08-003, (TN01000026/2-V20), Computational fluid dynamics was used to design new ways of ventilation the car cabin in the summer, which includes solar radiation. In total, three different ways of distributing air to the car's cabin were used, namely the supply of air through the vents on the dashboard, under the seats, and large ceiling vents. The commercial software Star-CCM + ver. 14.04 by Siemens was used, as well as the time-dependent RANS method of turbulence modeling. The comfort zones diagrams for the individual ventilation modes were evaluated based on the calculated equivalent temperature according to ISO 14505-2. The use of large-area ceiling ventilation appears to be the optimal variant for ensuring optimal thermal comfort in the tested conditions inside the car cabin.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20303 - Thermodynamics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů