Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR36038" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR36038 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tribometr pro měření smykového tření na kolejnici

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tribometr slouží pro měření smykového tření na temeni kolejnice. Hlavní částí zařízení je ocelové těleso, ve kterém je uložena kulička z ložiskové oceli. Uložení kuličky v tělese zabraňuje její rotaci během lineárního pohybu tělesa, čímž dochází ke smykovému tření mezi kuličkou a temenem kolejnice. Požadovaný kontaktní tlak mezi kuličkou a temenem kolejnice je zajištěn vlastní vahou ocelového tělesa. Lineární pohyb ocelového tělesa s kuličkou po temeni kolejnice zajišťuje kluzné vedení a krokový motor. Na výstupním hřídeli motoru je umístěna kladka s lankem, jehož konec je připojen k ohybovému snímači síly, který je upevněn k ocelovému tělesu. Na základě znalosti třecí síly a normálové síly je vyhodnocen součinitel tření. Stabilitu celého tribometru v průběhu měření zajišťuje hlavní rám, který je připevněn k hlavě kolejnice pomocí pružných tvarových prvků.

  • Název v anglickém jazyce

    Tribometer for friction measurement on the top of the rail

  • Popis výsledku anglicky

    Tribometer is used for the measurement of the coefficient of friction on the top of the rail. The main part of the device is a steel unit with an embedded ball. The ball cannot rotate during the linear motion of the steel unit; so the pure sliding conditions occur between the ball and the surface of the rail. The required contact pressure is ensured by the weight of the steel body. A linear motion of the steel body, with the embedded ball, is realized using sliding guides and stepper motor. A pulley with a wire rope is mounted on the output shaft of the motor. This wire rope connects the pulley and the load cell which is fixed on the steel unit, thus, the friction force can be measured. Based on this friction force and the normal load, the friction coefficient is calculated. The stability of the tribometer during the measurement is ensured by the frame, which is attached to the railhead using flexible elements.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LTACH19001" target="_blank" >LTACH19001: Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Smýkadlo

  • Číselná identifikace

    175094

  • Technické parametry

    Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. LTACH19001 s názvem „Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě“. Hlavní účastník: Vysoké učení technické v Brně, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, IČ: 00216305. Datum uzavření smlouvy 11. 7. 2019. Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ing. Radovan Galas, Ph.D., Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, Technická 2896/2, 616 69 Brno, Telefon: +420 541 143 239, email: Radovan.Galas@vut.cz Funkční vzorek byl na základě ověření vlastností konstrukce vyroben a je využíván na pracovišti účastníka, Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně, Technická 2896/2, 616 69 Brno. Bližší popis a foto: http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439. Základní technické parametry jednotky: kontaktní tlak 0,9 GPa; průměr kulička 19,05 mm; materiál kuličky AISI 52 100; krokový motor s otáčkami 50 RPM; rozsah třecí síly 0-49 N; maximální dráha pro hodnocení součinitele tření 105 mm; řízení jednotky probíhá na platformě Arduino, celkové rozměry zařízení: 313 x 163 x 160 mm.

  • Ekonomické parametry

    Náklady na výrobu zařízení jsou cca 25 tis. Kč bez DPH. Oproti dostupným řešením se jedná o značnou finanční úsporu. Výsledek nebude komercionalizován, ale bude využit v rámci řešení projektu. Smlouva o spolupráci na řešení mezinárodního projektu výzkumu a vývoje programu Inter-Excellence (podprogramu Inter-Action) č. LTACH19001 s názvem „Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě“.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00216305

  • Název vlastníka

    Vysoké učení technické v Brně

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    N - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/439