Strukturovaná konzola brzdícího štítu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APR36277" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PR36277 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/449" target="_blank" >https://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/449</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Strukturovaná konzola brzdícího štítu
Popis výsledku v původním jazyce
Topologicky optimalizovaná konzola brzdícího štítu využívá jako svou strukturální součást mikro-prutovou strukturu. Díky navrhnuté metodě optimalizace mikro-prutových struktur, byla dosáhnutá úspora hmotnosti 23 % a nárůst tuhosti o 31 % vůči originálnímu dílu. Tento výsledek představuje nárůst měrné tuhosti o 88 % navzdory horším mechanických vlastnostem použité hliníkové slitiny (cca -17 %). Funkční vzorek demonstruje, že použiti mikro-prutových struktur ve spojitosti s topologickou optimalizaci je perspektivní, především svým poměrem tuhosti k hmotnosti, i s běžně používanými hliníkovými slitinami pro aditivní výrobu a může přispěte k efektivnějšímu řešeni (nejen) leteckých komponent.
Název v anglickém jazyce
Structured braking shield bracket
Popis výsledku anglicky
The topologically optimized braking shield bracket uses a lattice structure as its structural component. Thanks to the proposed method of optimizing lattice structures, a weight saving of 23% and a stiffness increase of 31% compared to the original part was achieved. This result represents a specific stiffness increase of 88% despite the worse mechanical properties of the aluminium alloy used (about -17%). The functional sample demonstrates that the use of lattice structures in conjunction with topological optimization is promising, especially with its stiffness-to-weight ratio, even with commonly used aluminium alloys for additive manufacturing and can contribute to a more efficient design of (not only) aerospace components.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
LBS-bracket 05/2022
Číselná identifikace
177933
Technické parametry
Hmotnost: 526 g Materiál: AlSi10Mg Maximální deformace: 0,59 mm
Ekonomické parametry
Náklady na výrobu funkčního vzorku jsou cca. 48 tis. Kč bez DPH. Oproti dostupným řešením přináší funkční výhody především v úspoře hmotnosti.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216305
Název vlastníka
Vysoké učení technické v Brně
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
https://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/449