Polymerní chladič motoru
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APR36395" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PR36395 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Polymerní chladič motoru
Popis výsledku v původním jazyce
Chladič je vyroben z polymerů bez použití jakýchkoli kovových materiálů. Teplosměnná plocha je tvořena dutými polyamidovými vlákny. Vlákna jsou separována protkáním do teplosměnné plochy. Ve výměníku je použito 34 vrstev vláken. Jednotlivé vrstvy jsou ve směru proudění vzduchu separovány distančními vlákny průměru 0.8 mm natkanými na každou vrstvu teplosměnné plochy. Prototyp chladiče byl testován na výkon a tlakovou ztrátu v aerodynamickém tunelu (Obr. 1 a 2). Dál byl prototyp testován po zabudování do vozidla Škoda Octavia a tam byl testován na válcové zkušebně a při vozidlových zkouškách.
Název v anglickém jazyce
Polymeric car radiator
Popis výsledku anglicky
The cooler is made of polymers without using any metal materials. The heat exchange surface is made of hollow polyamide fibers. The fibers are separated by weaving into the heat exchange surface. 34 layers of fibers are used in the exchanger. The individual layers are separated in the direction of the air flow by distance fibers with a diameter of 0.8 mm woven onto each layer of the heat exchange surface. The cooler prototype was tested for performance and pressure drop in a wind tunnel. Furthermore, the prototype was tested after being built into the Škoda Octavia vehicle and there it was tested in the test laboratory on rolls and during vehicle tests.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20303 - Thermodynamics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH04010031" target="_blank" >TH04010031: Tepelné výměníky s dutými polymerními vlákny pro automobilový průmysl</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Prototyp – Chladič motoru
Číselná identifikace
179940
Technické parametry
Prototyp byl vyroben a odzkoušen v rámci řešení projektu TH04010031 a testy potvrdily možnost redukce množství vzduchu vstupujícího do motorového prostoru a tím snížení aerodynamického odporu vozidla což vede ke snížení emisí až o 2 gamy CO2 na kilometr. Srovnání výkonů je na Obr. 3.
Ekonomické parametry
Po uvedení do praxe lze předpokládat velký ekonomický přínos v oblasti automobilového průmyslu.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216305
Název vlastníka
Vysoké učení technické v Brně
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—