Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Indicated airspeed error due to gradual bloking of pitot tube with drain hole

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU146441" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU146441 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.vilniustech.lt/index.php/Aviation/article/view/15963/10901" target="_blank" >https://journals.vilniustech.lt/index.php/Aviation/article/view/15963/10901</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3846/aviation.2022.15963" target="_blank" >10.3846/aviation.2022.15963</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Indicated airspeed error due to gradual bloking of pitot tube with drain hole

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Problem of pitot tube blocking is persistent because even in the recent past there have been several accidents based on inaccurate information from air speed indicators. This problem was caused by a partial or complete blockage of the total pressure probes. Certain principles of blocking detection are well known. This article describes research into another principle of the gradual blocking detection of the pitot tube with drain holes. Pitot tubes with different blockage ratios were made and tested. A gradual blocking curve was described. The independence of velocity magnitude for the investigated airspeeds was found. This research shows that the drain hole design can be useful for a pitot tube blockage detection. The principle is based on another pitot tube with a larger drain hole area. Airspeed error due to gradual blocking grows faster on the other pitot tube. Gradual blocking of both pitot tubes results in a difference in indicated airspeeds, even at constant speed flight and before full blockage. This airspeed difference can warn a pilot and gives him or her a valuable time to use emergency procedures.

  • Název v anglickém jazyce

    Indicated airspeed error due to gradual bloking of pitot tube with drain hole

  • Popis výsledku anglicky

    Problem of pitot tube blocking is persistent because even in the recent past there have been several accidents based on inaccurate information from air speed indicators. This problem was caused by a partial or complete blockage of the total pressure probes. Certain principles of blocking detection are well known. This article describes research into another principle of the gradual blocking detection of the pitot tube with drain holes. Pitot tubes with different blockage ratios were made and tested. A gradual blocking curve was described. The independence of velocity magnitude for the investigated airspeeds was found. This research shows that the drain hole design can be useful for a pitot tube blockage detection. The principle is based on another pitot tube with a larger drain hole area. Airspeed error due to gradual blocking grows faster on the other pitot tube. Gradual blocking of both pitot tubes results in a difference in indicated airspeeds, even at constant speed flight and before full blockage. This airspeed difference can warn a pilot and gives him or her a valuable time to use emergency procedures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    AVIATION Research Journal of Vilnius Gediminas Technical University

  • ISSN

    1822-4180

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    LT - Litevská republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    64-71

  • Kód UT WoS článku

    000778853000006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85127913163