Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zařízení na dodávku stlačeného vzduchu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APA21927" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PA21927 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zařízení na dodávku stlačeného vzduchu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Palivový článek je elektrochemické zařízení přeměňující přímo chemickou energii paliva a okysličovadla na energii elektrickou. V podstatě jde o galvanický článek, skládající se ze dvou elektrod oddělených membránou nebo elektrolytem. K anodě je přiváděno palivo a ke katodě okysličovadlo. Ty se katalyticky slučují, přičemž elektrony uvolňované disociací paliva jsou odváděny anodou. Největší využití v současné době nachází kyslíko-vodíkový článek, který používá vodík jako palivo a kyslík jako okysličovadlo, přičemž jako odpad produkuje čistou vodu. Místo čistého kyslíku se jako okysličovadlo používá vzduch dodávaný kompresorem. Kyslíko-vodíkové články vyžadují přívod velmi čistého vzduchu, který není kontaminován olejovými mikročásticemi, uvolňujícími se při použití kompresorů s olejovými hydrodynamickými nebo kuličkovým ložisky. Takové kompresory předpokládají zařazení velmi účinných filtrů na výstupu, které navíc v proudu vzduchu vedou k tlakovým ztrátám. U stávajících provzdušňovaných palivových článků po opuštění článku odchází proud vzduchu, který má ještě nezanedbatelnou kinetickou energii, bez využití do atmosféry. Technické řešení si klade za úkol navrhnout miniaturizovaný kompresor, který podstatně omezuje nevýhody známých kompresorů přivádějících vzduch do palivových článků.

  • Název v anglickém jazyce

    Compressed air supply equipment

  • Popis výsledku anglicky

    A fuel cell is an electrochemical device that directly converts the chemical energy of a fuel and an oxidant into electrical energy. It is essentially a galvanic cell consisting of two electrodes separated by a membrane or electrolyte. Fuel is supplied to the anode and oxidant to the cathode. They are catalytically combined, with electrons released by the dissociation of the fuel being removed by the anode. The most widely used fuel cell is the oxygen-hydrogen cell, which uses hydrogen as fuel and oxygen as oxidant, producing pure water as waste. Instead of pure oxygen, air supplied by a compressor is used as the oxidant. Oxygen-hydrogen cells require a supply of very clean air that is not contaminated with oil microparticles released when using compressors with oil hydrodynamic or ball bearings. Such compressors require the inclusion of very efficient filters at the outlet, which also lead to pressure losses in the air flow. In existing aerated fuel cells, after leaving the cell, the air flow, which still has a significant amount of kinetic energy, is released into the atmosphere without being used. The technical solution aims to design a miniaturized compressor that significantly reduces the disadvantages of known compressors supplying air to fuel cells.

Klasifikace

  • Druh

    F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/CK02000051" target="_blank" >CK02000051: Výzkum elektrického mikro turbokompresoru pro dodávku čistého vzduchu do systémů s palivovými články na vodík</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo patentu nebo vzoru

    38140

  • Vydavatel

    CZ001 -

  • Název vydavatele

    Industrial Property Office

  • Místo vydání

    Prague

  • Stát vydání

    CZ - Česká republika

  • Datum přijetí

  • Název vlastníka

    Frentech Aerospace s.r.o., Brno, Maloměřice Inpraise systems s.r.o., Vsetín L.K. Engineering, s.r.o., Brno, Štýřice Vysoké učení technické v Brně

  • Způsob využití

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence