Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Device for an evaluation of particulate matter emissions from railway sanding

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APR40034" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PR40034 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://dokumenty.ustavkonstruovani.cz/om202503072" target="_blank" >https://dokumenty.ustavkonstruovani.cz/om202503072</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Device for an evaluation of particulate matter emissions from railway sanding

  • Popis výsledku v původním jazyce

    3-WP08-005: The device includes technical means for an experimental evaluation of airborne particle emissions of a wheel-rail contact, especially due to the sanding and wear of wheel and rail materials. The device is designed for the implementation in a twin-disc experimental test rig as a standard approach for lab-scale research on the tribology of the wheel-rail interface. This facility is intended for the research on technologies leading to the reduction of particulate matter emissions in rail transport. The research conducted under both laboratory and field conditions aims to understand the mechanism of dust formation when the material passes through the contact and as a result of its resumption due to the traffic.

  • Název v anglickém jazyce

    Device for an evaluation of particulate matter emissions from railway sanding

  • Popis výsledku anglicky

    3-WP08-005: The device includes technical means for an experimental evaluation of airborne particle emissions of a wheel-rail contact, especially due to the sanding and wear of wheel and rail materials. The device is designed for the implementation in a twin-disc experimental test rig as a standard approach for lab-scale research on the tribology of the wheel-rail interface. This facility is intended for the research on technologies leading to the reduction of particulate matter emissions in rail transport. The research conducted under both laboratory and field conditions aims to understand the mechanism of dust formation when the material passes through the contact and as a result of its resumption due to the traffic.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    TN02000054/3-V34

  • Číselná identifikace

    196429

  • Technické parametry

    Technical parameters: - airflow: 12-54 m3/h; - PM channel size: 0.3, 0.5, 1.0, 2.5, 5.0 and 10.0 µm; - sampling rate: 1 s; - max. vehicle speed: 40 kmph. The use of the result is possible according to the Agreement on the Establishment of the Bovenac National Centre of Competence of 24.3.2022 and subsequent amendments. Responsible person for licensing negotiations: doc. Ing. Milan Omasta, Ph.D., Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Technická 2896/2, 616 69 Brno, Tel.: +420 54114 3323, email: omasta@fme.vutbr.cz.

  • Ekonomické parametry

    The output allows for the research of the materials for traction enhancement with respect to the particulate matter emissions from rail traffic and for the development of approaches to emissions reduction. Its implementation consists of the use in research and development, especially by the centre participants. Direct commercial exploitation in the form of product sales or licensing is not expected. Commercialisation in the form of contract research or use in other R&D projects is possible but not yet specified.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00216305

  • Název vlastníka

    Vysoké učení technické v Brně

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://dokumenty.ustavkonstruovani.cz/om202503072