Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F16%3APU119249" target="_blank" >RIV/00216305:26220/16:PU119249 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Srovnání metod pro přesné určení rezonančních frekvencí lopatek turbodmychadla pomocí laserových interferometrů a kalibrace snímačů zrychlení a úhlové rychlosti na FEKT VUT v Brně
Popis výsledku v původním jazyce
Tento článek prezentuje experimentální výzkum na turbínovém kole používaného v motorech automobilů. Cílem práce bylo prozkoumat různé postupy, které zajišťují optimální hledání rezonančních kmitočtů v souvislosti s mechanickou excitací a měřicích metod. Pro mechanické buzení bylo použito vibračního stolku a modálního kladívka. Měřením byly porovnávány jednobodový laserový interferometr a diferenciální laserový interferometr. Cílem výzkumu bylo najít spolehlivou diagnostickou metodu pro hledání rezonančních kmitočtů turbínových lopatek, což je důležité pro správné vyvážení turbínového kola. Přesné vyvážení a určení rezonančních frekvencí turbínového kola má vliv na životnost turbodmychadla a navíc umožňuje eliminovat případné poškození celého motoru automobilu v důsledku vibrací. Všechny uvedené metody jsou vzájemně porovnány. Experimenty ukázaly, výhody, nevýhody a rozdíly, které charakterizují různé druhy buzení a typy laserových interferometrů. Druhá část popisuje možnosti kalibrace akcelerometry a
Název v anglickém jazyce
A comparison of laser interferometer methods for accurate determination of resonant frequencies in a turbine wheel assembly and a calibration of accelerometers and gyroscopes at FEEC BUT
Popis výsledku anglicky
This paper presents experimental research on a turbine wheel assembly used in car engines. The aim the paper is to investigate various procedures ensuring optimal search of resonant frequencies related to mechanical excitation and measuring methods. To perform the mechanical excitation described in the article, we used a vibration shaker and a modal hammer. In the given context, two measurement approaches are compared: the application of a single-point vibrometer, and the use of a special differential vibrometer. The purpose of the research is to facilitate reliable diagnostics of resonant frequencies in turbine blades, which is a process markedly responsible for the correct balancing of a turbine wheel. Such accurate determination of the resonant frequencies of a turbine wheel influences the life of the turbocharger and, moreover, enables us to eliminate possible damage to an automotive engine caused by vibrations. All the indicated measurements are mutually compared, and another comparison is perfor
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
10307 - Acoustics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1210" target="_blank" >LO1210: Energie v podmínkách udržitelného rozvoje (EN-PUR)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů