Developmental Dysgraphia Diagnosis Based on Quantitative Analysis of Online Handwriting
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F18%3APU127891" target="_blank" >RIV/00216305:26220/18:PU127891 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.feec.vutbr.cz/EEICT/archiv/sborniky/EEICT_2018_sbornik.pdf" target="_blank" >http://www.feec.vutbr.cz/EEICT/archiv/sborniky/EEICT_2018_sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Developmental Dysgraphia Diagnosis Based on Quantitative Analysis of Online Handwriting
Popis výsledku v původním jazyce
The prevalence of handwriting difficulties amongs chool-aged children is around 10–30%. Until now, there is no objective method to diagnose and rate developmental dysgraphia (DD) in Czech Republic. The goal of this study is to propose a new method of objective DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, we extracted a set of spatial, temporal, kinematic and dynamic features from three handwriting tasks. Consequently, we performed a correlation analysis between these features and score of handwriting proficiency screening questionaire (HPSQ), in order to identify parameters with a good discrimination power. Using random forests classifier in combination with quantification of alphabet writing task, we reached nearly 77% classification accuracy (75% sensitivity, 80% specificity). This pilot study proves the possibility of automatic DD diagnosis in children cohort writing with cursive letters.
Název v anglickém jazyce
Developmental Dysgraphia Diagnosis Based on Quantitative Analysis of Online Handwriting
Popis výsledku anglicky
The prevalence of handwriting difficulties amongs chool-aged children is around 10–30%. Until now, there is no objective method to diagnose and rate developmental dysgraphia (DD) in Czech Republic. The goal of this study is to propose a new method of objective DD diagnosis based on quantitative analysis of online handwriting. For this purpose, we extracted a set of spatial, temporal, kinematic and dynamic features from three handwriting tasks. Consequently, we performed a correlation analysis between these features and score of handwriting proficiency screening questionaire (HPSQ), in order to identify parameters with a good discrimination power. Using random forests classifier in combination with quantification of alphabet writing task, we reached nearly 77% classification accuracy (75% sensitivity, 80% specificity). This pilot study proves the possibility of automatic DD diagnosis in children cohort writing with cursive letters.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 24nd Conference STUDENT EEICT 2018
ISBN
978-80-214-5614-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
446-450
Název nakladatele
Neuveden
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
26. 4. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—