Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mentally challenged as design principles and models for their applications

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26230%2F16%3APU121615" target="_blank" >RIV/00216305:26230/16:PU121615 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Mentally challenged as design principles and models for their applications

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Touch devices (tablet computers and smart-phones) have become common part of our life style. We cannot also overlook the huge usage of these devices in special education especially in work with mentally challenged individuals (called "the revolution of special pedagogy"). Since 2012 inspired by the success of touch devices in special education we have established and led the IT therapy program for mentally challenged (called simply "computer therapy" and using touch devices at most). As part of this therapy program we have conducted series of usability testing with focus to identify the most usability HW/SW flaws of tablet devices. Based on our usability testing and usability inspection findings we have proposed 14 basic HW/SW design principles (extension and redefinition of previously proposed 10 simple design principles) which should be respected in "usable/accessible" design and development of application for mentally challenged. Some of these principles were already implemented in our practical framework which we used to develop new more usable applications.

  • Název v anglickém jazyce

    Mentally challenged as design principles and models for their applications

  • Popis výsledku anglicky

    Touch devices (tablet computers and smart-phones) have become common part of our life style. We cannot also overlook the huge usage of these devices in special education especially in work with mentally challenged individuals (called "the revolution of special pedagogy"). Since 2012 inspired by the success of touch devices in special education we have established and led the IT therapy program for mentally challenged (called simply "computer therapy" and using touch devices at most). As part of this therapy program we have conducted series of usability testing with focus to identify the most usability HW/SW flaws of tablet devices. Based on our usability testing and usability inspection findings we have proposed 14 basic HW/SW design principles (extension and redefinition of previously proposed 10 simple design principles) which should be respected in "usable/accessible" design and development of application for mentally challenged. Some of these principles were already implemented in our practical framework which we used to develop new more usable applications.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Applied Computer Science

  • ISSN

    1895-3735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    12

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    28-48

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus