Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

National Identity of Young Adolescents of Czech and Bulgarian Origin

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26510%2F13%3APU106557" target="_blank" >RIV/00216305:26510/13:PU106557 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    National Identity of Young Adolescents of Czech and Bulgarian Origin

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The purpose of this study was to examine the structure of national identity among young adolescents of Bulgarian and Czech origin. University students (N=161) completed the Multigroup Ethnic Identity Measure-Revised (MEIM-R) (Phinney & Ong, 2007), four measures of psychological well-being and a measure of salience of ethnicity. Factor analyses of data for the two national groups yielded a two-factor structure that corresponded to two theoretical approaches to ethnic identity, as hypothesised. Similar patterns in magnitude of loadings were observed across groups, indicating that the MEIM-R could be used as a global composite index of national identity. National identity was related positively to measures of psychological well-being such as mastery, self-esteem and optimism, and negatively to measure of loneliness. MEIM-R scores were also moderately correlated with salience (the importance of a persons own national background in his or her life), across national groups.

  • Název v anglickém jazyce

    National Identity of Young Adolescents of Czech and Bulgarian Origin

  • Popis výsledku anglicky

    The purpose of this study was to examine the structure of national identity among young adolescents of Bulgarian and Czech origin. University students (N=161) completed the Multigroup Ethnic Identity Measure-Revised (MEIM-R) (Phinney & Ong, 2007), four measures of psychological well-being and a measure of salience of ethnicity. Factor analyses of data for the two national groups yielded a two-factor structure that corresponded to two theoretical approaches to ethnic identity, as hypothesised. Similar patterns in magnitude of loadings were observed across groups, indicating that the MEIM-R could be used as a global composite index of national identity. National identity was related positively to measures of psychological well-being such as mastery, self-esteem and optimism, and negatively to measure of loneliness. MEIM-R scores were also moderately correlated with salience (the importance of a persons own national background in his or her life), across national groups.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AE - Řízení, správa a administrativa

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Science & Education Policy

  • ISSN

    1313-1958

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2013

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7

  • Stát vydavatele periodika

    BG - Bulharská republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    302-321

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus