Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F15%3APR28493" target="_blank" >RIV/00216305:26610/15:PR28493 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly" target="_blank" >http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou
Popis výsledku v původním jazyce
Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Jejím cílem je zdokonalit vzdělávání žadatelů o řidičská oprávnění i vzdělávání zkušených řidičů v rámci povinné výuky zaměřené na zdokonalování jejich odborné způsobilosti. V metodice je využito výsledků výzkumu zaměřeného na zkoumání možností řidiče rozpoznat chodce na vozovce v podmínkách skutečného silničního provozu. Tento výzkum byl realizován při řešení projektu č. TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti a v rámci řešení tohoto projektu vznikla i tato metodika. Projekt řešil vysokoškolský ústav, Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně pro Technologickou agenturu ČR v letech 2014-2015.
Název v anglickém jazyce
The innovative teaching methodology for driving in visibility reduced by darkness
Popis výsledku anglicky
Methodology shows the procedure for form of teaching in driving schools in connection with drive at limited visibility by darkness. Goal is to improve education of driving licence applicants and experienced driver’s training in terms of the obligatory training. The results of research have been used, research has been aimed at investigation of possibilities of the driver to recognize pedestrian in conditions of regular road traffic.
Klasifikace
Druh
N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem
CEP obor
—
OECD FORD obor
30305 - Occupational health
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TD020239" target="_blank" >TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Metodika autoškoly
Číslo předpisu
121/2015-710-VV/I
Technické parametry
Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Je tvořena: 1. popisnou a vysvětlující částí v rozsahu 18 stran, 2. metodickým pokynem pro výuku s názvem Metodické pokyny pro výuku jízdy za viditelnosti snížené tmu v rozsahu 34 stran, 3. monotematickým učebním textem s názvem Jízda za viditelnosti snížené tmou – učebnice pro autoškoly v rozsahu 54 stran, který slouží pro přípravu lektorů a umožňuje dosažení jejich vyšší odborné způsobilosti. Ověřitelnost metodiky je dána její provázaností na výsledky výzkumu chování řidičů při reakcích na chodce v 300 simulovaných jízdních situacích, z nichž některé ukázky se uplatňují ve výuce a sloužily pro formulaci teoretických závěrů. Dále pak je ověřitelnost dána využitím výsledků zjištěných z řešení řady dopravních nehod v rámci dlouhodobého výkonu znalecké činnosti na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně, které ukazují na příčiny vzniku dopravních nehod a na možnosti účastníků zabránit jejímu vzniku.
Ekonomické parametry
Problematika jízdy za viditelnosti snížené tmou tematicky zapadá do povinné obsahové náplně výuky v autoškolách. Z pohledu autoškol jakožto subjektů, které zajišťují výuku a výcvik řidičů, zavedení nové metodiky z dlouhodobého hlediska nenavyšuje jejich náklady na výuku a výcvik. Případné jednorázové navýšení nákladů může být spojeno s uzpůsobením výuky, příp. i s jednorázovou potřebou proškolení lektorů na pracovištích, která mají dostatečné zkušenosti s řešenou problematikou a dlouhodobě se věnují výzkumu problematiky jízdy za viditelnosti snížené tmou a mají i zkušenosti s analýzou dopravních nehod. Taková možnost by napomohla rychlejšímu zavedení metodiky do praxe a jejímu správnému využívání. Tím, že se metodika zaměřuje na hlavní rizikový faktor v dopravě, kterým jsou řidiči motorových vozidel, lze očekávat pozitivní ekonomický dopad především ve snížení počtu dopravních nehod a z nich plynoucích ztrát.
Označení certifikačního orgánu
Ministerstvo dopravy ČR
Datum certifikace
—
Způsoby využití výsledku
C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů