Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F15%3APR28493" target="_blank" >RIV/00216305:26610/15:PR28493 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly" target="_blank" >http://disk1.usi.vutbr.cz/autoskoly</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Inovovaná metodika výuky autoškol jízda za viditelnosti snížené tmou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Jejím cílem je zdokonalit vzdělávání žadatelů o řidičská oprávnění i vzdělávání zkušených řidičů v rámci povinné výuky zaměřené na zdokonalování jejich odborné způsobilosti. V metodice je využito výsledků výzkumu zaměřeného na zkoumání možností řidiče rozpoznat chodce na vozovce v podmínkách skutečného silničního provozu. Tento výzkum byl realizován při řešení projektu č. TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti a v rámci řešení tohoto projektu vznikla i tato metodika. Projekt řešil vysokoškolský ústav, Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně pro Technologickou agenturu ČR v letech 2014-2015.

  • Název v anglickém jazyce

    The innovative teaching methodology for driving in visibility reduced by darkness

  • Popis výsledku anglicky

    Methodology shows the procedure for form of teaching in driving schools in connection with drive at limited visibility by darkness. Goal is to improve education of driving licence applicants and experienced driver’s training in terms of the obligatory training. The results of research have been used, research has been aimed at investigation of possibilities of the driver to recognize pedestrian in conditions of regular road traffic.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>metC</sub> - Metodiky certifikované oprávněným orgánem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30305 - Occupational health

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TD020239" target="_blank" >TD020239: Posilování právní jistoty při technickém posuzování dopravních nehod s chodci za snížené viditelnosti</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Metodika autoškoly

  • Číslo předpisu

    121/2015-710-VV/I

  • Technické parametry

    Metodika stanovuje postup pro úpravu výuky v autoškolách v souvislosti s problematikou jízdy za viditelnosti snížené tmou. Je tvořena: 1. popisnou a vysvětlující částí v rozsahu 18 stran, 2. metodickým pokynem pro výuku s názvem Metodické pokyny pro výuku jízdy za viditelnosti snížené tmu v rozsahu 34 stran, 3. monotematickým učebním textem s názvem Jízda za viditelnosti snížené tmou – učebnice pro autoškoly v rozsahu 54 stran, který slouží pro přípravu lektorů a umožňuje dosažení jejich vyšší odborné způsobilosti. Ověřitelnost metodiky je dána její provázaností na výsledky výzkumu chování řidičů při reakcích na chodce v 300 simulovaných jízdních situacích, z nichž některé ukázky se uplatňují ve výuce a sloužily pro formulaci teoretických závěrů. Dále pak je ověřitelnost dána využitím výsledků zjištěných z řešení řady dopravních nehod v rámci dlouhodobého výkonu znalecké činnosti na Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně, které ukazují na příčiny vzniku dopravních nehod a na možnosti účastníků zabránit jejímu vzniku.

  • Ekonomické parametry

    Problematika jízdy za viditelnosti snížené tmou tematicky zapadá do povinné obsahové náplně výuky v autoškolách. Z pohledu autoškol jakožto subjektů, které zajišťují výuku a výcvik řidičů, zavedení nové metodiky z dlouhodobého hlediska nenavyšuje jejich náklady na výuku a výcvik. Případné jednorázové navýšení nákladů může být spojeno s uzpůsobením výuky, příp. i s jednorázovou potřebou proškolení lektorů na pracovištích, která mají dostatečné zkušenosti s řešenou problematikou a dlouhodobě se věnují výzkumu problematiky jízdy za viditelnosti snížené tmou a mají i zkušenosti s analýzou dopravních nehod. Taková možnost by napomohla rychlejšímu zavedení metodiky do praxe a jejímu správnému využívání. Tím, že se metodika zaměřuje na hlavní rizikový faktor v dopravě, kterým jsou řidiči motorových vozidel, lze očekávat pozitivní ekonomický dopad především ve snížení počtu dopravních nehod a z nich plynoucích ztrát.

  • Označení certifikačního orgánu

    Ministerstvo dopravy ČR

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů