Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimental methods for testing active element of piezoelectric knock sensor by using temperature dependences

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26620%2F13%3APU103689" target="_blank" >RIV/00216305:26620/13:PU103689 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Experimental methods for testing active element of piezoelectric knock sensor by using temperature dependences

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper describes experimental researches on vibration piezoelectric sensor. The main aim of work is to compare temperature effect on piezoelectric material coefficients, the influence on the resonant frequency of piezoelectric knock sensor and changes these parameters on the sensitivity and accuracy of sensors. The purpose of the research is to fault diagnosis of active piezoelectric element for self-diagnostics of sensor in normal engine operation, because online health monitoring of knock sensors can prevent engine damage. Temperature changes significantly affect the material properties of the active element from PZT ceramics. Temperature deviations are compared on the impedance characteristics in the working temperature range of engine and also related to different types of sensor damage. Depending on the material defects (microcracks, fissure) and changes in the material coefficients related to the frequency characteristic can assess the degree of damage sensors and the prediction quality piezoelement inside the sensor. The foregoing, to some extent, may be referred to in calculations of some structural elements of knock sensors. The experimental comparison results are conducted and will be shown. A series of experiments were conducted on a prototype knock sensor, where was changed piezoelectric elements with different number of cracks. The experiments demonstrate that the proposed experimental methods can be used for mentioned purpose and eliminate damage the engine by vibrations.

  • Název v anglickém jazyce

    Experimental methods for testing active element of piezoelectric knock sensor by using temperature dependences

  • Popis výsledku anglicky

    The paper describes experimental researches on vibration piezoelectric sensor. The main aim of work is to compare temperature effect on piezoelectric material coefficients, the influence on the resonant frequency of piezoelectric knock sensor and changes these parameters on the sensitivity and accuracy of sensors. The purpose of the research is to fault diagnosis of active piezoelectric element for self-diagnostics of sensor in normal engine operation, because online health monitoring of knock sensors can prevent engine damage. Temperature changes significantly affect the material properties of the active element from PZT ceramics. Temperature deviations are compared on the impedance characteristics in the working temperature range of engine and also related to different types of sensor damage. Depending on the material defects (microcracks, fissure) and changes in the material coefficients related to the frequency characteristic can assess the degree of damage sensors and the prediction quality piezoelement inside the sensor. The foregoing, to some extent, may be referred to in calculations of some structural elements of knock sensors. The experimental comparison results are conducted and will be shown. A series of experiments were conducted on a prototype knock sensor, where was changed piezoelectric elements with different number of cracks. The experiments demonstrate that the proposed experimental methods can be used for mentioned purpose and eliminate damage the engine by vibrations.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JB - Senzory, čidla, měření a regulace

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 20th International Congress on Sound and Vibration

  • ISBN

    978-616-551-682-2

  • ISSN

    2329-3675

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    1-7

  • Název nakladatele

    International Institute of Acoustic and Vibration

  • Místo vydání

    USA

  • Místo konání akce

    Bangkok

  • Datum konání akce

    7. 7. 2013

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku