Advanced Control Algorithms for Six-phase PMS Motor with Segregated Windings
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26620%2F18%3APR32088" target="_blank" >RIV/00216305:26620/18:PR32088 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Advanced Control Algorithms for Six-phase PMS Motor with Segregated Windings
Popis výsledku v původním jazyce
Realized functional sample is composed from six-phase PMS motor with segregated windings (developed in 3Ccar project as a powertrain for fully electrical vehicle), from voltage source inverter, testing dynamometer and from developed advanced control and compensation algorithms. The control algorithm contains several parts which ensure precise motor control. In addition to the conventional blocks commonly used in the vector control algorithm structure and the energy optimal motor control mode when the maximum torque to ampere (MTPA) curve is followed, the decoupling block is an important and crucial part. It is in use when only one three-phase subsystem is actively running. The second subsystem is due to a malfunction either disconnected or it is switched to active short-circuit (ASC) mode. In both cases, an asymmetry given by segregated winding nature appears and causes torque pulsation. The proposed compensation strategy significantly reduces these torque pulsations. The control and compensation algorithms were first tested on the motor model in the environment of MATLAB Simulink and then tested at a dynamometer test bench.
Název v anglickém jazyce
Advanced Control Algorithms for Six-phase PMS Motor with Segregated Windings
Popis výsledku anglicky
Realized functional sample is composed from six-phase PMS motor with segregated windings (developed in 3Ccar project as a powertrain for fully electrical vehicle), from voltage source inverter, testing dynamometer and from developed advanced control and compensation algorithms. The control algorithm contains several parts which ensure precise motor control. In addition to the conventional blocks commonly used in the vector control algorithm structure and the energy optimal motor control mode when the maximum torque to ampere (MTPA) curve is followed, the decoupling block is an important and crucial part. It is in use when only one three-phase subsystem is actively running. The second subsystem is due to a malfunction either disconnected or it is switched to active short-circuit (ASC) mode. In both cases, an asymmetry given by segregated winding nature appears and causes torque pulsation. The proposed compensation strategy significantly reduces these torque pulsations. The control and compensation algorithms were first tested on the motor model in the environment of MATLAB Simulink and then tested at a dynamometer test bench.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
3CCAR_PMSM_SW_CONTROL
Číselná identifikace
156346
Technické parametry
Realizovaný funkční vzorek posloužil k ověření navržených a implementovaných řídicích a kompenzačních algoritmů. Řídicí algoritmus umožňuje řídit šestifázový motor se segregovaným vinutím i v případě poruchy jednoho třífázového subsystému. Nesymetrie matice indukčností v tomto případě způsobí pulsaci momentu a nemožnost použít klasické vektorové řízení v rotorových souřadnicích. Navržené kompenzační strategie snižují pulsaci momentu i akustickou hladinu hluku produkovanou motorem. Použití MTPA křivky při řízení umožňuje dosáhnout energeticky optimálního řízení.
Ekonomické parametry
Použití redundance v počtu vinutí jednoho fyzického motoru umožňuje dosáhnout fungování pohonu i v případě jedné izolované poruchy. Není proto nutné při vysokých požadavcích na bezpečnost a funkci motoru provádět zdvojení pohonu druhým fyzickým motorem. To může vést ke snížení ceny pohonů plně elektrických vozidel.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
—
Název vlastníka
Kybernetika pro materiálové vědy
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—