Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mnichov – Zářící metropole umění 1870–1918

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00263338%3A_____%2F15%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00263338:_____/15:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mnichov – Zářící metropole umění 1870–1918

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Mnichov byl v druhé polovině 19. století jedním z hlavních evropských uměleckých center. Pro umělce z českých zemí představoval alternativu k pařížskému školení, v rámci střední Evropy však předstihl další místa uměleckého vzdělání, jakými byly Praha, Vídeň či Berlín. V období 1870–1918 se v Mnichově vyprofilovalo několik uměleckých proudů, které na sebe strhávaly nejvíce pozornosti: mnichovská škola náboženské a historické malby Karla Theodora von Pilotyho, salónní umění spjaté s činností Kunstvereinu, krajinomalba okruhu umělecké kolonie v Dachau, Jugendstil a sdružení Mnichovské secese, a avantgardní tendence směřující k expresionismu a abstrakci skupiny Der blaue Reiter. Recepce mnichovského umění v Čechách probíhala různými formami, od školení mladých umělců, přes jeho reflexi v dobových českých periodikách, až po vzájemnou spolupráci mezi mnichovským a pražským Kunstveirenem (Krasoumná jednota), která vedla k oboustrannému zastoupení umělců na pravidelných výročních výstavách. Projekt zkoumá fenomén Mnichovské školy od roku 1870 po nástup avantgardy před I. světovou válkou a během ní a její vliv v českém umění o v rámci kategorie „umělecké výměny“. Na výstavě byli zastoupeni umělci představující malířskou mnichovskou školu, mnichovský Jugendstil a avantgardní hnutí skupiny Der Blaue Reiter: Carl Theodor von Piloty, Gabriel von Max, Franz von Lenbach, Wilhelm Leibl, Franz von Stuck, Vasilij Kandinskij, Alexej von Javlenskij nebo Paul Klee. Výstava zahrnovala tvorbu českých umělců působících v Mnichově té doby (Václav Brožík, Alfons Mucha, Joža Uprka, Jakub Schikaneder, Emanuel Krescenc Liška, Ludvík Kuba, Jan Autengruber aj. Partnerskými institucemi projektu byly Národní galerie v Praze, Städtische Galerie im Lenbachhaus und Kunstbau v Mnichově a Kunstforum Ostdeutsche Galerie v Regensburgu.

  • Název v anglickém jazyce

    Munich – the Shining Metropolis of Art 1870–1918

  • Popis výsledku anglicky

    Munich acquired the reputation of being one of the main artistic centres of Europe. Munich presented an alternative to training in Paris and preceded other art centres in Central Europe such as the ones in Prague, Vienna, and Berlin. In the period 1870–1918 several artistic trends in the Bavarian metropolis developed: The Munich School of religious and historical painting, as represented by Carl Theodor von Piloty, “salon” art, linked to the activity of Kunstverein; landscape painting, especially from the circle of the artist colony in Dachau, Jugendstil and the association the Munich Art Nouveau, and a wide spectrum of artistic tendencies from naturalism to impressionism and symbolism along with, finally, avant-garde tendencies directed towards expressionism and the abstract of the Blaue Reiter group. The reception of Munich art in Bohemia, Moravia and Silesia took place in various forms, from the training of young artists to its reflection in the Czech periodicals and mutual cooperation between the Munich and Prague Kunstverein (Fine Arts Union), which led to artists of both cities appearing at regular annual exhibitions. The present exhibition is predominantly devoted to painting, which enjoyed a privileged status within the Munich School of Art, and (used) graphics. The Project explores phenomenon of the Munich School and its influence and influence on Czech art in terms of the so called “artistic exchange”. The exhibition presented artists representing the well-known Munich school of painting, Munich Jugendstil and the avant-garde movement of the group Der Blaue Reiter. Among them there are great artists like Carl Theodor von Piloty, Gabriel von Max, Franz von Lenbach, Wilhelm Leibl, Franz von Stuck, Wassily Kandinsky, Alexej von Javlensky or Paul Klee. The exhibition also includes work of the Czech artists living in Munich at that time – Václav Brožík, Alfons Mucha, Joža Uprka, Jakub Schikaneder, Emanuel Krescenc Liška, Ludvík Kuba, Jan Autengruber and others.

Klasifikace

  • Druh

    E<sub>nekrit</sub> - Výstava

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Západočeská galerie v Plzni, Masné krámy

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    30

  • Počet zahraničních účastníků

    8

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    EUR - Evropská akce