Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Druhý život české moderny v Západočeské galerii v Plzni

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00263338%3A_____%2F16%3AN0000008" target="_blank" >RIV/00263338:_____/16:N0000008 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Druhý život české moderny v Západočeské galerii v Plzni

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ve sbírkách Západočeské galerie v Plzni má zvláštní postavení meziválečný modernismus. Tato část moderní sbírky prezentuje prostřednictvím řady klíčových děl předních umělců hlavní tendence, které se objevily v českém umění let 1918–1938. Její první odborné zpracování je příspěvkem k systematickému studiu ústřední kapitoly dějin českého umění a dokladem o akviziční politice a výstavním programu jedné z nejvýznamnějších regionálních sbírkových institucí v Československu v daném období. Umění české moderny bylo v Československu po roce 1948 zakázáno a teprve zvolna rehabilitováno od pozdních padesátých let. Mezi jiným přispěly k jeho rehabilitaci dvě významné výstavy: výstava Zakladatelé české moderny v roce 1957 zaměřená na skupinu Osma a Skupinu výtvarných umělců (Dům umění v Brně, repríza v Jízdárně Pražského hradu) a výstava Imaginativní malba 1930–1950 v r. 1964 v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou. Obě výstavy měly velký význam pro odbornou veřejnost i tehdejší aktuální umění, které požadovalo obnovení přerušené kontinuity vývoje českého moderního umění. Současně tyto výstavy podnítily zájem o budování sbírek děl představitelů české moderny. Na úrovni regionálních sbírkových institucí byla tato aktivita státními autoritami tolerována, což reflektovala ideová aktualizace akvizičního programu galerie v pozdních padesátých a v šedesátých letech, zaměřující se na představitele meziválečné moderny jakými byli Josef Šíma, Jindřich Štyrský, Toyen, František Muzika, František Janoušek a další.

  • Název v anglickém jazyce

    The second life of Czech Modernism in the Gallery of West Bohemia in Pilsen

  • Popis výsledku anglicky

    The art of inter-war modernism holds a very special place in the collections of the Gallery of West Bohemia in Pilsen. It involves the majority of tendencies that emerged on the Czech art scene in 1918–1938, in the form of numerous and often key works by leading artists of the period. The first specialist processing of this part of the Pilsen collection is contribution to the systematic study of this pivotal chapter in the history of Czech art, as well as a report about the run, acquisition policy and exhibition programme of one of the most important regional institutions that took shape in the 1950s. The art of Czech modernism was prohibited in Czechoslovakia after the year 1948, and was only gradually rehabilitated from the late 1950s. Among other things, this was facilitated by two important exhibitions: “The Founders of Modern Czech Art” in 1957 focused on the Osma group and the Group of Visual Artists (House of the Arts, Brno, reprised in the Riding Hall of Prague Castle) and “Imaginative Painting 1930–1950” in 1964 (Aleš South Bohemian Gallery in Hluboká nad Vltavou). Both these projects proved momentous for the specialist public and the then contemporary art scene that demanded the restoration of the violently broken continuity of the development of modern Czech art. At the same time, the exhibitions triggered an intense interest in the building of collections of the protagonists of Czech modernism, tolerated by official state authorities, at the level of state and regional galleries, something that was also reflected in the updated strategy of the institutions’ acquisition programmes. On this background the study explores expansion of art collections of the Gallery of West Bohemia in Pilsen from the late 1950s and early 1960s, with special focus on the exponents of inter-war modernism such as Josef Šíma, Jindřich Štyrský, Toyen, František Muzika, František Janoušek and others.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    The Inter-War Modernism in the Collections of the Gallery of West Bohemia in Pilsen

  • ISBN

    978-80-7485-081-3

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    8–13

  • Počet stran knihy

    143

  • Název nakladatele

    Barrister & Principal, o. p. s.

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly