Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Oplakávání Krista z kostela Všech svatých v Plzni. Ikonografická koncepce z neklidné doby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00263338%3A_____%2F22%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00263338:_____/22:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.51133/SMB-2022-1-3" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.51133/SMB-2022-1-3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.51133/SMB-2022-1-3" target="_blank" >10.51133/SMB-2022-1-3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Oplakávání Krista z kostela Všech svatých v Plzni. Ikonografická koncepce z neklidné doby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Michael Camille upozornil, že „má-li mít obraz silný vliv, nevyžaduje jednoznačný význam […] Kruciální je, aby měl dostatečně široký referenční záběr a mohly jej tak číst různé společenské skupiny.“ Námět Oplakávání Krista je sociálně-ekleziastický výjev; laikům nabízel vnímat v něm vlastníma očima Ježíšovu oběť za spásu lidské duše, představit si původní, vzorové společenství církve, ztotožňovat se s ním a uctívat vizuální formou eucharistický kult zajišťovaný a regulovaný lokální církví. V souladu se svou úlohou v náboženském kultu zaujímala laická veřejnost pasivní, receptivní úlohu. Pro nositele farního úřadu naproti tomu tento výjev vyzdvihoval jeho privilegovanou roli a prezentoval jej v pozici aktivního subjektu. Výjev Oplakávání Krista z Kostela Všech svatých v Plzni je zpracován tak, aby zrcadlil myšlenkovou agendu dobového společenského a církevního prostředí. Ke kněžím a k laické veřejnosti hovořil odlišným jazykem; laikům předkládal k uctívání Kristovo obětované tělo, ikonický model eucharistie, a před oči mu stavěl prototyp křesťanské obce, v níž má výsostnou roli kněz, který svátost „vytváří“ a distribuuje. Držitelúm plzeňské fary, kněžím německého řádu, se Kristovo obětované tělo ukazovalo jako reálná skutečnost, kterou svou kněžskou mocí aktualizují. Ikonografie reliéfu Oplakávání Krista z kostela Všech svatých v Plzni posilovala otřesenou pozici i církevně-správní identitu místní komendy, jež se prostřednictvím postavy kněze prezentovala jako zástupce prototypu obce-církve.

  • Název v anglickém jazyce

    Lamentation od Christ from the Church of All Saints in Pilsen. Iconographic Concept from Unsettled time

  • Popis výsledku anglicky

    Michael Camille pointed out that "if an image is to have a powerful impact, it does not require a clear meaning [...] What is crucial is that it has a wide enough reference range to be read by different social groups." The theme of the Lamentation of Christ is a social-ecclesiastical image; it offered the laity to perceive with their own eyes the sacrifice of Jesus for the salvation of the human soul, to imagine the original, exemplary community of the Church, to identify with it, and to worship in visual form the Eucharistic cult provided and regulated by the local Church. In keeping with its role in the religious cult, the lay public took a passive stance, receptive role. For the holder of the parish office, on the other hand, this imagery highlighted his privileged role and presented him in the position of an active subject. The scene of the Lamentation of Christ from the Church of All Saints in Plzeň is processed in such a way as to mirror the ideological agenda of the social and ecclesiastical environment of the time. He spoke to the priests and the lay public in different language; he presented the sacrificed body of Christ, the iconic model of the Eucharist, for the laity to venerate, and he placed before them the prototype of the Christian community in which the priest, who "creates" and distributes the sacrament, has a privileged role. To the holders of the Plzeň parish, the priests of the German Order, the sacrificed body of Christ appeared as a real reality, which they actualize with their priestly authority. The iconography of the relief of the Lamentation of Christ from the Church of All Saints in Plzeň reinforced the shaken position and ecclesiastical identity of the local commandery, which, through the figure of the priest, presented itself as a representative of the prototype of the community-church.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia mediaevalia Bohemica

  • ISSN

    1804-0977

  • e-ISSN

    1804-0977

  • Svazek periodika

    2022

  • Číslo periodika v rámci svazku

    14

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    59-96

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus