Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Řídicí jednotka s výkonovým měničem

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00532304%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00532304:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00532304:_____/20:N0000012

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Řídicí jednotka s výkonovým měničem

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prototypy řídicí jednotky CPSJ a E080 jsou určeny k řízení tahu proudových motorů řady TJ80, TJ100 a TJ150. Tyto motory jsou vyráběny v produkci PBS Velká Bíteš, a.s. Číslo v označení motoru charakterizuje maximální dosažitelný tah: 900 N pro motor TJ80, 1300 N pro motor TJ100 a 1500 N pro motor TJ150. V dalším textu budou tyto motory zastoupeny souhrnným pojmem TJxx. Proudové motory TJxx jsou určeny pro pohon lehkých leteckých prostředků, např. ultralehkých sportovních letadel, pilotovaných prostředků v třídě Experimental, pro pohon různých bezpilotních prostředků jako jsou cvičné letecké terče, prostředky kategorie UAV/UAS (Unmanned Aircraft Vehicles/Unmanned Aircraft Systems), bojové prostředky UCAV (Unmanned Combat Aircraft Vehicles) a speciální aplikace, nebo pro pohon motorizovaných kluzáků. Předpokládá se možné připojení až 4 jednotek na jeden létající prostředek, přičemž každá jednotka je separátně ovládána nadřazeným řídicím systémem letounu. Na následujících obrázcích jsou fotografie realizovaného prototypu řídicí jednotky CPS, E080 a umístění jednotky CPSJ na motoru TJ100. Všechny motory TJxx mají společné konstrukční prvky, vnější rozměry se však mohou lišit. Jedná se o jednohřídelové turbínové proudové motory s jednostupňovým radiálním kompresorem, radiálním a axiálním difuzorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou axiální turbínou a výstupní tryskou. Uložení rotoru je mazáno buď autonomním olejovým systémem, nebo ztrátově, směsí paliva a oleje. Startér motoru je elektrický, stejně jako čerpadlo paliva a oleje. Během startu jsou řídicí systém a agregáty motoru napájeny z externího zdroje, během chodu zajišťuje dodávku elektrické energie vestavěný generátor a DC/DC měnič. Zapalovací systém je nízkonapěťový. Informace nezbytné pro řízení TJxx získává ze senzorů umístěných na TJxx a řídicí jednotce CPSJ-E080 (Otáčky motoru, teplota spalin, tlak oleje, teplota nasávaného vzduchu, statický tlak okolní atmosféry) Řídicí jednotka CPSJ/E080 je vybavena komunikačním rozhraním CAN. Přes toto rozhraní mohou být z rozhraní operátora zasílány příkazy pro ovládání jednotky. Řídicí jednotka naopak na tomto rozhraní poskytuje informace o stavu a funkci.

  • Název v anglickém jazyce

    Prototype of control unit and power converter with a power of 1.5 kW

  • Popis výsledku anglicky

    Prototypes of the CPSJ and E080 control units are designed to control the thrust of jet engines of the TJ80, TJ100 and TJ150 series. These engines are manufactured by PBS Velká Bíteš, a.s. The number in the engine designation characterizes the maximum achievable thrust: 900 N for the TJ80 engine, 1300 N for the TJ100 engine and 1500 N for the TJ150 engine. In the following text, these engines will be represented by the collective term TJxx. TJxx jet engines are designed to power light aircraft, such as ultralight sports aircraft, manned aircraft in the Experimental class, to drive various unmanned aerial vehicles such as training aircraft targets, UAV / UAS (Unmanned Aircraft Vehicles / Unmanned Aircraft Systems) category, combat UCAV (Unmanned Combat Aircraft Vehicles) and special applications, or for propelling motorized gliders. It is assumed that up to 4 units can be connected to one aircraft, each unit being controlled separately by the aircraft's superior control system. The following pictures are photos of the realized prototype of the CPS control unit, E080 and the location of the CPSJ unit on the TJ100 engine. All TJxx engines have common components, but external dimensions may vary. These are single-shaft turbine jet engines with a single-stage radial compressor, radial and axial diffuser, an annular combustion chamber, a single-stage axial turbine and an outlet nozzle. The rotor bearing is lubricated either by an autonomous oil system or, at a loss, by a mixture of fuel and oil. The engine starter is electric, as is the fuel and oil pump. During start-up, the control system and motor units are powered from an external source, during operation the power supply is ensured by a built-in generator and a DC / DC converter. The ignition system is low voltage. Information necessary for TJxx control is obtained from sensors located on TJxx and control unit CPSJ-E080 (Engine speed, flue gas temperature, oil pressure, intake air temperature, static ambient pressure) The CPSJ / E080 control unit is equipped with a CAN communication interface. Commands for controlling the unit can be sent from the operator interface via this interface. The control unit, on the other hand, provides status and function information on this interface.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20200 - Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    X001-D901,X002-D901,X003-D901,E080-01.00 2ks

  • Číselná identifikace

  • Technické parametry

    Hodnota / jednotka / kategorie Mechanické parametry Hmotnost 1250 ± 5 g Elektrické parametry Klidový příkon max. 9 W Jmenovitý rozsah napájecího napětí 22 – 30,3 VDC Mezní rozsah napájecího napětí 10 – 60 VDC Max. zatížení výstupního napětí U_10V3 150 mA Max. proudové zatížení výstupu FV01_PWR 3 A Max. proudové zatížení výstupu BY01_PWR 6 A Max. proud jednou fází motoru RM01 150 A @ 25 °C (amplituda) Max. proud jednou fází motoru RM03 30 A @ 25 °C (amplituda) Max. proud jednou fází motoru RM06 80 A @ 25 °C (amplituda) Max. zatížení Parametry měniče Trvalý jmenovitý výkon 1200 W Jmenovité napětí 28 V Proudové omezení 43 A Kompatibilita parametrů měniče s normou ČSN EN 2282 a MIL-STD-704F Komunikace Komunikační rozhraní CAN 2.0A Komunikační protokol CANAerospace Funkční parametry Rozsah měření otáček turbíny 0 – 70 000 ot/min s přesností ± 150 ot/min HW nadotáčková ochrana nastavitelná v rozsahu 58 000 – 68 000 ot/min Max. otáčky RM01 20 000 ot/min Max. otáčky RM03 20 000 ot/min Max. otáčky RM06 15 000 ot/min Odolnost vůči vnějším vlivům dle normy RTCA DO-160G Teplota a výška D3 Provozní tep.: -50 ÷ 70 °C Neprovozní tep.: -55 ÷ 85 °C Výška: 15 200 m Změna teplot A Vlhkost C Nevýbušnost H Odolnost proti vodě R Odolnost proti působení kapalin F (Jet A, Mobil JET II – zkouška postřikem) Písek prach S Solná mlha S Magnetické účinky B Napájení B Napěťové impulsy A Ovlivnitelnost nf signály po napájecím vedení Z Ovlivnitelnost indukovanými signály ZC Ovlivnitelnost vf signály RR Vyzařování vf energie H Námraza A ESD A

  • Ekonomické parametry

    Zatím 0, probíhá příprava sér. výroby, ek.parametrem bude zisk

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00532304

  • Název vlastníka

    UNIS, a.s.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    -----