Integrovaná trakční jednotka v provedení pro prostředí s nebezpečím výbuchu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F01679791%3A_____%2F24%3AN0000005" target="_blank" >RIV/01679791:_____/24:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Integrovaná trakční jednotka v provedení pro prostředí s nebezpečím výbuchu
Popis výsledku v původním jazyce
Integrovaná trakční jednotka v provedení pro prostředí s nebezpečím výbuchu zahrnuje soustavu pro přenos trakčního výkonu od trakčního měniče přes trakční elektromotor až po mechanickou soustavu přenášející tažnou sílu na závěsnou pojezdovou kolejnici. Unikátnost trakční jednotky je dána zejména vysokou objemovou koncentrací výkonu v kontextu s provedením pro uvažované nebezpečné prostředí. Požadovaných vlastností bude dosaženo optimalizací konstrukce všech členů trakčního řetězce, zejména použitím synchronního motoru pro otáčky 6000 ot/min.
Název v anglickém jazyce
Integrated traction unit in explosion-proof design
Popis výsledku anglicky
The integrated traction unit in the design for explosive environments includes a system for transmitting traction power from the traction converter through the traction electric motor to the mechanical system transmitting the traction force to the suspended running rail. The uniqueness of the traction unit is given mainly by the high volumetric concentration of power in the context of the design for the considered hazardous environment. The required properties will be achieved by optimizing the design of all members of the traction chain, in particular by using a synchronous motor for speeds of 6000 rpm.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FW01010484" target="_blank" >FW01010484: Hybridní diesel-elektrický pohon pro závěsné důlní lokomotivy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
FW01010484-V2
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Pohonná jednotka pro závěsnou dopravu na závěsné dráze v prostředí s nebezpečím výbuchu obsahuje dva motory, přičemž každý motor je pře převodovku mechanicky propojen s dvojicí hnacích kol. Všechna čtyři hnací kola jsou upořádána v jedné rovině, rovnoběžně s rovinou závěsné dráhy tak, že středy hnacích kol vytváří obdélník nebo čtverec. Podstata tohoto technického řešení spočívá v přenosu kroutícího momentu z motoru na dvojici hnacích kol. Prokluz jednoho hnacího kola na mokré zkorodované dráze je kompenzován druhým hnacím kolem, poháněným stejným motorem. Hnací kola jednotky tak vytvářejí spolehlivou tažnou sílu závěsné dopravy. Ve výhodném provedení je každý motor propojen dvojicí hnacích kol planetovou převodovkou - pro převod kroutícího momentu a rozvodovou převodovkou - pro dělení toku kroutícího momentu. Dále pohonná jednotka obsahuje dva přítlačné hydraulické válce a každý válec propojuje skříně obou rozvodných převodovek sloužící k přítlaku hnacích kol k závěsné dráze. Skříně rozvodových převodovek tvoří nosnou konstrukci pohonné jednotky. V provedení je vysokootáčkový synchronní elektromotor o výkonu 20 - 40kW s výhodou o výkonu 30 kW, čímž je splněna podmínka o zařazení zařízení do kategorie M2. Celá pohonná jednotka je schopna vyvinout tažnou sílu až 42kN.
Ekonomické parametry
Tato jednotka je především důležitá pro další rozvoj závěsných diesel elektrických lokomotiv, vzhledem ke skutečnosti, že závěsné lokomotivy pouze se spalovacími motory se přestaly používat a pouze elektrické lokomotivy mají omezenou tažnou sílu a nedají se používat v prostředí s nebezpečím výbuchu. Tento výsledek by měl posloužit jako pro exportní nástroj, kdy bude možné vyrobit závěsnou lokomotivu s dostatečnou tažnou silou, pracující v prostředí s nebezpečím výbuchu.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
01679791
Název vlastníka
VISBETO, s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—