Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02414007%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/02414007:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedná se o ojniční ložiskovou pánev složenou ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak. Zdokonalená polymerní vrstva vykazuje vysokou otěruvzdornost, odolnost proti abrazivnímu opotřebení v reálných podmínkách, nízký koeficient tření a chemickou odolnost. Tento prototyp nachází uplatnění v zážehových motorech osobních automobilů a alternativních pohonech typu Hybrid a Plug-in HEV.

  • Název v anglickém jazyce

    Plain bearing composed of three layers: 1. layer - back-steel, 2. layer - aluminium substrate and 3. layer - functional polymer overlay

  • Popis výsledku anglicky

    The result is a connecting rod plain bearing composed of three layers: 1st layer - supporting steel, 2nd layer - aluminum substrate and 3rd layer - functional polymer coating. The improved polymer overlay has high abrasion resistance, resistance to abrasive wear in real conditions, low coefficient of friction and chemical resistance. This prototype can be used in petrol engines of passenger cars and alternative drives such as Hybrid and Plug-in HEV.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20506 - Coating and films

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EG17_106%2F0012466" target="_blank" >EG17_106/0012466: Kluzná vrstva s pokročilými tribologickými vlastnostmi</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    02_Al_IR_300

  • Číselná identifikace

    G

  • Technické parametry

    Výstupem tohoto projektu je: Prototyp – ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva – nosná ocel, 2. vrstva – hliníkovým substrátem a 3. vrstva – funkčním polymerním povlak. Rozměry tohoto prototypu jsou dány výkresem. Polymerní kluzná vrstva má v průměru o 5 MPa vyšší únosnost bez zadření než ložisko s bizmutovým povlakem. U testu otěruvzdornosti je opotřebení polymerního povlaku pod 17% tlouštky povlaku. Při testu s nakloněním vykazovala polymerní vrstva stejné výsledky jako komeční povlak na bázi bizmutu. Při testu s implementací částic nedošlo k zadření ložiska.

  • Ekonomické parametry

    Celkové náklady na projekt byly 8,2 mil. Kč bez DPH s úsporou oproti plánu o cca. 0,8 mil. Kč bez DPH. Prototyp může být vyráběn ve více pobočkách ze skupiny Daido Metal a díky tomu může dojít k navýšení tržeb a zrychlení návratnosti nákladů na vývoj. Počet prodaných kusů za rok bude záviset na finálním testování a schválení přímo u jednotlivých zákazníků. Finálním uživatelem by se v budoucnu mohl stát kterýkoliv světový výrobce spalovacích motorů používající tento typ kluzných ložisek, např. VW Group, Renault, Daimler, Mazda. Kluzná ložiska s polymerní kluznou vrstvou nacházejí ještě větší uplatnění (něž u běžných spalovacích motorů) u nových typů motoru Hybrid a Plug in Hybrid Electric Vehicle (PHEV).

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    02414007

  • Název vlastníka

    Daido Metal Co.,Ltd - organizační složka, The European Technical Center

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    V - Výsledek je využíván vlastníkem

  • Požadavek na licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem