Ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02414007%3A_____%2F20%3AN0000004" target="_blank" >RIV/02414007:_____/20:N0000004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o ojniční ložiskovou pánev složenou ze tří vrstev: 1. vrstva - nosná ocel, 2. vrstva - hliníkovým substrátem a 3. vrstva - funkčním polymerním povlak. Zdokonalená polymerní vrstva vykazuje vysokou otěruvzdornost, odolnost proti abrazivnímu opotřebení v reálných podmínkách, nízký koeficient tření a chemickou odolnost. Tento prototyp nachází uplatnění v zážehových motorech osobních automobilů a alternativních pohonech typu Hybrid a Plug-in HEV.
Název v anglickém jazyce
Plain bearing composed of three layers: 1. layer - back-steel, 2. layer - aluminium substrate and 3. layer - functional polymer overlay
Popis výsledku anglicky
The result is a connecting rod plain bearing composed of three layers: 1st layer - supporting steel, 2nd layer - aluminum substrate and 3rd layer - functional polymer coating. The improved polymer overlay has high abrasion resistance, resistance to abrasive wear in real conditions, low coefficient of friction and chemical resistance. This prototype can be used in petrol engines of passenger cars and alternative drives such as Hybrid and Plug-in HEV.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20506 - Coating and films
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EG17_106%2F0012466" target="_blank" >EG17_106/0012466: Kluzná vrstva s pokročilými tribologickými vlastnostmi</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
02_Al_IR_300
Číselná identifikace
G
Technické parametry
Výstupem tohoto projektu je: Prototyp – ojniční ložisková pánev složená ze tří vrstev: 1. vrstva – nosná ocel, 2. vrstva – hliníkovým substrátem a 3. vrstva – funkčním polymerním povlak. Rozměry tohoto prototypu jsou dány výkresem. Polymerní kluzná vrstva má v průměru o 5 MPa vyšší únosnost bez zadření než ložisko s bizmutovým povlakem. U testu otěruvzdornosti je opotřebení polymerního povlaku pod 17% tlouštky povlaku. Při testu s nakloněním vykazovala polymerní vrstva stejné výsledky jako komeční povlak na bázi bizmutu. Při testu s implementací částic nedošlo k zadření ložiska.
Ekonomické parametry
Celkové náklady na projekt byly 8,2 mil. Kč bez DPH s úsporou oproti plánu o cca. 0,8 mil. Kč bez DPH. Prototyp může být vyráběn ve více pobočkách ze skupiny Daido Metal a díky tomu může dojít k navýšení tržeb a zrychlení návratnosti nákladů na vývoj. Počet prodaných kusů za rok bude záviset na finálním testování a schválení přímo u jednotlivých zákazníků. Finálním uživatelem by se v budoucnu mohl stát kterýkoliv světový výrobce spalovacích motorů používající tento typ kluzných ložisek, např. VW Group, Renault, Daimler, Mazda. Kluzná ložiska s polymerní kluznou vrstvou nacházejí ještě větší uplatnění (něž u běžných spalovacích motorů) u nových typů motoru Hybrid a Plug in Hybrid Electric Vehicle (PHEV).
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
02414007
Název vlastníka
Daido Metal Co.,Ltd - organizační složka, The European Technical Center
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
V - Výsledek je využíván vlastníkem
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—