Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Podpora meziobecní spolupráce

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02819180%3A_____%2F18%3A%230000174" target="_blank" >RIV/02819180:_____/18:#0000174 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Podpora meziobecní spolupráce

  • Popis výsledku v původním jazyce

    "Struktura osídlení v ČR prošla v minulosti několika zásadními vlnami, které ovlivnily její současnou podobu a spolupůsobí na prostorové vztahy až dodnes. Důsledkem tohoto vývoje je vysoký počet sídelních jednotek, který je poměrně stabilní a pohybuje se kolem 12 000. Na konci 80. let v Česku existovalo přibližně 4100 obcí262. Reálně však fungovalo jen asi 3 500 obcí, zbylých 600 obcí nemělo své rozhodovací orgány a bylo připojeno k jiným střediskovým obcím, jejichž národní výbory vykonávaly správu i pro tyto obce. Pro současný počet obcí v České republice má význam především dezintegrační proces, ke kterému, na rozdíl od trendu v západoevropských zemích, došlo po roce 1990. V rámci tohoto procesu se osamostatnily převážně malé obce. Z evropských zemí je tak naše republika na prvním místě, pokud jde o podíl obcí s méně než 1.000 obyvateli. Srovnatelné procento malých obcí má v EU pouze Slovensko a Francie. Obec je veřejnoprávní korporací, která představuje základní jednotku veřejné správy v ČR, jedná se o územně samosprávný celek základního stupně. Dle zákona o obcích (zákon 128/2000 Sb. v platném znění) je obec základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce (katastrálním územím, katastrálními územími). Obce plní úkoly v zájmu občanů obce, které představují samosprávu (tzv. samostatnou působnost) a stanovené státní správou (tzv. přenesenou působnost), tzn. součást současného spojeného modelu veřejné správy. Současný stupeň přenosu státní agendy na samosprávné korporace obce je v celé historii bezprecedentní a v mezinárodním srovnání v podstatě unikátní. Potřeba uskutečňovat agendy, které přesahují hranice obcí, respektive mají nadobecní charakter (plánování sociálních služeb, systém vzdělávání, odpadového hospodářství, sociálního bydlení) vede na jedné straně k hledání nových cest spolupráce obcí, nebo a to v řadě případů, využití institutu přenesené působnosti a svěření jejího výkonu úředníkům, nejčastěji obce s rozšířenou působností. Ač se množství agendy u přenesené působnosti výrazně liší podle toho, zda se jedná o ORP, POÚ nebo obce I. typu (případně dle skutečnosti, které další agendy plní), lze všeobecně říci, že provádění státní agendy je především pro malé obce značně zatěžující. Tato skutečnost přispívá k diskusi o možnosti širšího uplatnění meziobecní spolupráce v oblasti samostatné působnosti, ale v oblasti agend zajišťovaných malými obcemi fakticky i na úseku přenesené působnosti."

  • Název v anglickém jazyce

    Promotion of inter-municipal cooperation

  • Popis výsledku anglicky

    "The settlement structure in the Czech Republic has undergone several major waves in the past, which have influenced its current form and have had an impact on spatial relations to this day. The consequence of this development is the high number of settlement units, which is relatively stable at around 12 000. At the end of the 1980s there were approximately 4100 municipalities in the Czech Republic262. However, only about 3 500 municipalities were actually functioning; the remaining 600 municipalities did not have their own decision-making bodies and were attached to other centre municipalities, whose national committees also administered these municipalities. Of particular importance for the current number of municipalities in the Czech Republic is the process of disintegration which, unlike the trend in Western European countries, occurred after 1990. In this process, mostly small municipalities became independent. Among European countries, the Czech Republic ranks first in terms of the proportion of municipalities with fewer than 1 000 inhabitants. Only Slovakia and France have a comparable percentage of small municipalities in the EU. A municipality is a public corporation, which represents the basic unit of public administration in the Czech Republic; it is a basic level of local self-government. According to the Municipalities Act (Act 128/2000 Coll., as amended), a municipality is a basic territorial self-governing community of citizens; it forms a territorial unit which is defined by the boundaries of the municipality's territory (cadastral territory, cadastral territories). The municipality performs tasks in the interest of the citizens of the municipality, which represent self-government (so-called independent competence) and those established by the state administration (so-called delegated competence), i.e. part of the current combined model of public administration. The current degree of transfer of the state agenda to municipal self-governing corporations is unprecedented in history and essentially unique in international comparison. On the one hand, the need to implement agendas that transcend municipal boundaries or are of a supra-municipal nature (planning of social services, education system, waste management, social housing) leads to the search for new ways of cooperation between municipalities or, in many cases, the use of the institute of delegated competence and entrusting its performance to officials, most often municipalities with extended competence. Although the amount of the agenda for delegated competences varies considerably depending on whether the municipality is an ORP, a POU or a Type I municipality (or which other agendas it performs), it can generally be said that the implementation of the state agenda is particularly burdensome for small municipalities. This fact contributes to the discussion on the possibility of a wider application of inter-municipal cooperation in the field of autonomous competence, but in the field of agendas provided by small municipalities in fact also in the field of delegated competence."

Klasifikace

  • Druh

    V<sub>souhrn</sub> - Souhrnná výzkumná zpráva

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50702 - Urban studies (planning and development)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Počet stran výsledku

    40

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Název nakladatele resp. objednatele

    PROCES – Centrum pro rozvoj obcí a regionů, s. r. o.

  • Verze