Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Český důchodový (ne)systém vyžaduje zásadní reformu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F20%3A%230000600" target="_blank" >RIV/04274644:_____/20:#0000600 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.vupsv.cz/download/forum-socialni-politiky-1-2020/?wpdmdl=7754&refresh=606c1f95e0ff51617698709" target="_blank" >https://www.vupsv.cz/download/forum-socialni-politiky-1-2020/?wpdmdl=7754&refresh=606c1f95e0ff51617698709</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Český důchodový (ne)systém vyžaduje zásadní reformu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Komplikovaný a nesrozumitelný český důchodový systém je patrně ideálním materiálem pro marketingovou penzijní politiku a pro lobbing. Máme tak veřejné „důchodové pojištění“, které je pojištěním tak ze 30 %. A máme též další, prý „třetí“ penzijní pilíř, „doplňkové penzijní spoření“, které je díky vysoké státní podpoře (resp. lobbingu a možná i korupci) již dnes vlastně „druhým“ penzijním pilířem, jež by zbytečné penzijní společnosti chtěly rozvinout např. zavedením povinných příspěvků zaměstnavatelů, třeba podle nejnovějšího polského vzoru. Podaří se v Česku zvrátit tyto trendy? Autor zde neztrácí naději, protože stávající Komise pro spravedlivé důchody směřuje k rozdělení „důchodového pojištění“ na rovný důchod a poctivé sociální důchodové pojištění. V zájmu realizace takové reformy aspoň částečně před parlamentními volbami se příspěvek orientuje na rozfázování této reformy: na malou a velkou důchodovou reformu. Pozornost přitom věnuje i související reformě sociálního pojistného, daně z příjmů fyzických osob, jakož i doplňkového penzijního spoření a souvisejícího stavebního spoření. Reforma hrubě deformovaného českého penzijního systému totiž vyžaduje i nemalé zásahy do příjmů státního rozpočtu. Naším cílem je efektivní strukturování penzijního systému v širším rámci sociální politiky.

  • Název v anglickém jazyce

    The Czech pension (non)system requires fundamental reform

  • Popis výsledku anglicky

    The complicated and incomprehensible Czech pension system seems to be an ideal material for a marketing pension policy and for lobbying. Thus, we have a public “pension insurance” which is an insurance from some 30 percentages. And we have a further allegedly “third” pension pillar, “supplementary pension savings” which is, due to high state support (or rather lobbying and may be corruption), actually a “second” pension pillar already today; the superfluous pension companies would like to refine it e.g. by introduction of mandatory employer contributions, using for example the newest Polish model. Will Czechia be successful in turning these trends? We keep hopes alive because the existing Commission for Fair Pensions aims to split the “pension insurance” into a flat rate pension and a true social pension insurance. In the interest in realizing such a reform even partly before the elections the paper focuses on scheduling this reform: to a small and large pension reforms. We pay attention also to the related reforms of the social security contributions, personal income taxation, as well as of the supplementary pension savings and the related building (Bauspar) savings. The reform of the greatly deformed Czech pension system involves considerable responses in the state budget receipts. Our target is an efficient structure of the pension system in a broader framework of the social policy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50201 - Economic Theory

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum sociální politiky

  • ISSN

    1802-5854

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    2-10

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus