Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jednotné inkasní místo pro Česko

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F22%3A%230000878" target="_blank" >RIV/04274644:_____/22:#0000878 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.rilsa.cz/2022/05/04/forum-socialni-politiky-2-2022/" target="_blank" >https://www.rilsa.cz/2022/05/04/forum-socialni-politiky-2-2022/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jednotné inkasní místo pro Česko

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek nastiňuje zavedení jednotného inkasního místa v Česku, a to jen s minimem souvisejících reforem. Ukazuje cestu k dosažení výrazných úspor inkasních nákladů a administrativní zátěže zaměstnavatelů a OSVČ v horizontu jednoho roku. Takto by bylo možné ukončit inkaso zdravotního pojistného sedmi zdravotními pojišťovnami, které je dnes plně přerozdělováno podle úhradové vyhlášky ministerstva zdravotnictví. Česká správa sociálního zabezpečení by mohla bezodkladně převzít i inkaso pojistného za pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za pracovní úrazy a nemoci z povolání, které je již tři desetiletí odváděno dvěma soukromými pojišťovnami do státního rozpočtu. Všechny pojistné platby zaměstnavatelů lze co nejdříve plně integrovat do jednoduchého příspěvku na sociální zabezpečení i proto, že se v českém sociálním zabezpečení výrazně potlačuje pojistný princip ekvivalence. Dvojí „pojistné“ platby zaměstnanců lze začlenit do daně z příjmů ze závislé činnosti, přitom navíc může odpadnout (zbytečná) druhá sazba daně. Toto vše by mohlo být realizováno bez významných redistribučních dopadů; největší změnou by v tomto směru bylo zrušení plateb zdravotního pojistného „osobami bez zdanitelných příjmů“ (polovina z nich toto pojistné stejně neplatí). Analogicky lze realizovat i první etapu zavedení jednotného inkasního místa OSVČ. V další etapě realizace jednotného inkasního místa by pak bylo (mohlo by být) inkaso příspěvku na sociální zabezpečení převedeno na finanční správu.

  • Název v anglickém jazyce

    The joint collection of Czech tax and social security contributions

  • Popis výsledku anglicky

    The paper addresses the introduction of the joint collection of tax and social security contributions with a minimum of related reforms. It illustrates an approach towards achieving significant savings in both collection costs and the administrative burden on employers and self-employed persons within a period of one year. Thus, it would be possible to end the collection of health insurance premiums by seven health insurance companies, which are currently fully redistributed according to the so-called reimbursement decree issued by the Ministry of Health. The Czech Social Security Administration could also immediately take over the collection of employer liability insurance for work injuries and professional diseases premiums, which have been paid into the state budget by two private insurance companies for the past three de cades. All employer insurance payments could be fully integrated into one simple social security contribution, partly since the insurance principle of equivalence is significantly suppressed in the Czech social security system. The double „insurance“ payments of employees could be included in income tax from dependent activities, while, in addition, the (superfluous) second tax rate could be eliminated. All this could be achieved without the occurrence of significant redistributive effects; the most significant change in this respect would comprise the abolition of health insurance premiums for „persons without taxable income“ (half of whom do not pay this insurance premium anyway). Similarly, the first phase of the joint collection of the income tax and the social security contribution for the self-employed shall be realized. The second stage of the introduction of the joint collection system might then involve the transference of the collection of social security contributions to the tax administration system.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum sociální politiky

  • ISSN

    1802-5854

  • e-ISSN

    1803-7488

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    2-8

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus