Penzijní a stavební spoření
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F23%3A%230001016" target="_blank" >RIV/04274644:_____/23:#0001016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.rilsa.cz/casopis/forum-socialni-politiky-02-2023/" target="_blank" >https://www.rilsa.cz/casopis/forum-socialni-politiky-02-2023/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Penzijní a stavební spoření
Popis výsledku v původním jazyce
České penzijní spoření neplní svou základní funkci: není nástrojem zabezpečení ve stáří; přesto je k němu poskytován státní příspěvek. Obdobně jako neúčelové stavební spoření, které též slouží jen k umístění přebytečné likvidity. Většina fiskálních dotací stavebního spoření je uměle zakomponována do „překlenovacích“ úvěrů; fakticky tak velkou měrou končí v zisku stavebních spořitelen. Stavební spořitelny i penzijní společnosti jsou nadbytečnými institucemi. Přesto vláda počítá s další existencí doplňkového penzijního spoření; státní příspěvek se má sjednotit na 20 % z příspěvku účastníka. Byť je podoba 3. penzijního pilíře i v zahraničí věcí „veřejné volby“, koexistence státního příspěvku a daňové podpory je u jednoho produktu (a jeho poskytovatelů) nejen nesystémová, ale i protiústavní. Pokud stát hodlá i nadále podporovat spoření na stáří, tak je účelné využít novou a kvalitní legislativu „panevropského osobního penzijního produktu“ (PEPP).
Název v anglickém jazyce
Pension and building savings
Popis výsledku anglicky
Czech pension saving does not fulfil their essential function: it is an instrument of old-age security; nevertheless, a state contribution is provided to it. Similarly to the non-purpose building savings, which serve only to allocate excess liquidity, too. Most of the fiscal subsidies for building savings are artificially incorporated into "bridging" loans; in reality, they end largely in the profits of building societies. Building societies and pension companies are redundant institutions. Nevertheless, the government envisages further existence of supplementary pension savings; the state contribution is to be unified at 20% of the participant's contribution. Although the form of the 3rd pension pillar is a matter of "public choice" abroad, the coexistence of state contributions and tax support for one product (and its providers) is not only unsystematic but also unconstitutional. If the state intends to continue to support saving for old age, it is advisable to use the new and high-quality legislation of the "pan-European Personal Pension Product" (PEPP).
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50200 - Economics and Business
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Fórum sociální politiky
ISSN
1802-5854
e-ISSN
1803-7488
Svazek periodika
17
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
20-32
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—