Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Penzijní a stavební spoření

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F23%3A%230001016" target="_blank" >RIV/04274644:_____/23:#0001016 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.rilsa.cz/casopis/forum-socialni-politiky-02-2023/" target="_blank" >https://www.rilsa.cz/casopis/forum-socialni-politiky-02-2023/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Penzijní a stavební spoření

  • Popis výsledku v původním jazyce

    České penzijní spoření neplní svou základní funkci: není nástrojem zabezpečení ve stáří; přesto je k němu poskytován státní příspěvek. Obdobně jako neúčelové stavební spoření, které též slouží jen k umístění přebytečné likvidity. Většina fiskálních dotací stavebního spoření je uměle zakomponována do „překlenovacích“ úvěrů; fakticky tak velkou měrou končí v zisku stavebních spořitelen. Stavební spořitelny i penzijní společnosti jsou nadbytečnými institucemi. Přesto vláda počítá s další existencí doplňkového penzijního spoření; státní příspěvek se má sjednotit na 20 % z příspěvku účastníka. Byť je podoba 3. penzijního pilíře i v zahraničí věcí „veřejné volby“, koexistence státního příspěvku a daňové podpory je u jednoho produktu (a jeho poskytovatelů) nejen nesystémová, ale i protiústavní. Pokud stát hodlá i nadále podporovat spoření na stáří, tak je účelné využít novou a kvalitní legislativu „panevropského osobního penzijního produktu“ (PEPP).

  • Název v anglickém jazyce

    Pension and building savings

  • Popis výsledku anglicky

    Czech pension saving does not fulfil their essential function: it is an instrument of old-age security; nevertheless, a state contribution is provided to it. Similarly to the non-purpose building savings, which serve only to allocate excess liquidity, too. Most of the fiscal subsidies for building savings are artificially incorporated into "bridging" loans; in reality, they end largely in the profits of building societies. Building societies and pension companies are redundant institutions. Nevertheless, the government envisages further existence of supplementary pension savings; the state contribution is to be unified at 20% of the participant's contribution. Although the form of the 3rd pension pillar is a matter of "public choice" abroad, the coexistence of state contributions and tax support for one product (and its providers) is not only unsystematic but also unconstitutional. If the state intends to continue to support saving for old age, it is advisable to use the new and high-quality legislation of the "pan-European Personal Pension Product" (PEPP).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50200 - Economics and Business

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Fórum sociální politiky

  • ISSN

    1802-5854

  • e-ISSN

    1803-7488

  • Svazek periodika

    17

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    20-32

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus